Förändrade elnätspriser i Linköping 1 januari 2022

Tekniska verken i Linköping höjer elnätspriset med i genomsnitt 3,5 procent från och med 1 januari 2022, för att kunna fortsätta investera i och förbättra elnätet. Prishöjningen rör företag och verksamheter med Effektabonnemang, inte privatpersoner eller mindre verksamheter med säkringsabonnemang. Vad den faktiska kostnaden blir beror på kundens elanvändning.

Prisändringen berör alla kunder med effektabonnemang och kunder med storskalig elproduktion.

Under 2022 investerar Tekniska verken omkring 133 miljoner kronor i Linköpings elnät.Bland annat görs ett omfattande arbete i Ljungsbro med nya kabelnät och fördelningsstationer. För att minska väderberoende elavbrott på Linköpings landsbygd grävs elnätskablar ner och ersätter väderkänslig luftledning. Ny smart teknik för att kunna förutspå framtida elavbrott implementeras och alla elmätare byts ut. Detta medför att både kunderna och Tekniska verken som nätägare får en bättre överblick över elanvändningen, och lättare kan göra anpassningar. Detta är nödvändigt när andelen väderberoende förnybar elproduktion ökar, samtidigt som elanvändningen också ökar med exempelvis elfordon och solceller på fastigheter.

Elkostnader består av tre delar:
- Kostnaden för den el kunden använder, som betalas till elhandelsföretaget
- Kostnad för transport av elen till hemmet, som betalas till elnätsföretaget
- Kostnad för skatter och avgifter till staten (energiskatten kommer på elnätsfakturan)

Här finns mer information om Tekniska verkens elnätspriser.

Jesper Svensson, vd, Tekniska verken Linköping Nät AB och Tekniska verken Katrineholm Nät AB

jesper.svensson@tekniskaverken.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här