Förändring ger bättre arbetsplatser enligt svenskarna

En fjärdedel av svenskarna tycker att deras arbetsplats har förändrats väldigt mycket eller helt och hållet bara under det senaste året. Det finns också en positiv koppling mellan förändring på arbetsplatsen och medarbetarnas engagemang i arbetet, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life.

– Utvecklingen på arbetsmarknaden går snabbt, vilket kräver ett modigt ledarskap som vågar utmana rådande uppfattningar och affärsidéer. Som chef är det viktigt att föregå med gott exempel och visa på hur medarbetarnas engagemang och förmågor bidrar till att utveckla företaget, säger Marianne Hagen, vd för ManpowerGroups kompetens- och karriärsutvecklingsbolag Right Management AB.

En fjärdedel, 24 procent, upplever att deras arbetsplatser förändrats väldigt mycket eller genomgått helt omvälvande förändringar under senaste året. Undersökningen visar också på ett samband mellan att arbetsplatsen har genomgått en stor förändring och att känna ett starkt engagemang för sitt arbete. Dessutom upplever medarbetarna att nya idéer och perspektiv uppskattas i högre utsträckning på förändrande arbetsplatser.

– Förändring på arbetsplatsen kan leda till ökat engagemang, om medarbetarna känner sig trygga och delaktiga. Att bygga starka team med god samarbetsvilja och visa på hur förändring bidrar till att utveckla medarbetarna är två nyckelfaktorer för framgångsrikt ledarskap på den digitaliserade arbetsmarknaden, säger Marianne Hagen.

Finansbranschen, fastighetsverksamhet och IT- och telekombranschen är de branscher där flest upplever att arbetsplatsen har förändrats väldigt mycket eller helt och hållet under det senaste året. Minst förändring har skett i byggbranschen, där bara en av tio, 9 procent, upplever att deras arbetsplats förändrats stort under det senaste året.

ManpowerGroup har tagit fram ett test, DigiQuotient, för att hjälpa personer ta reda på sina mest framträdande ledaregenskaper och deras förmåga att anpassa sig till den digitaliserade arbetsmarknaden. Testet är baserat på ManpowerGroups forskning inom ledarskap.

Topplista: Tre förmågor för att leda i digital förändring
Tipslista: Tre tips om framgångsrik förändring
Topplista: Branscherna som förändrats mest det senaste året
Lista: Branscherna som förändrats minst det senaste året

För mer information:

Tre förmågor för att leda i digital förändring:

1. Mod
    Våga utmana rådande affärsidéer och uppfattningar i organisationen för att ta vara på utvecklingsmöjligheter.
  2. Accelerera prestation
    Bygg starka lag som samarbetar över organisationsgränserna för en mer flexibel företagskultur.
  3. Låt talangerna växa
    Visa att förändring innebär möjlighet till kompetensutveckling, för att inspirera och attrahera talanger till företaget.

Tre tips om framgångsrik förändring:

1. Informera mycket
All förändring medför en osäkerhetskänsla. De flesta gillar att ha kontroll och känna lugn och trygghet. Informera därför kontinuerligt om förändringsprocessen så att medarbetarna har all kunskap de behöver.

2. Ställ krav
Större förändringar är oftast ledningsbeslut och kräver att medarbetarna rättar sig efter beslutet. Samtala individuellt med de medarbetare som är motvilliga till förändringen och låt den enskilde medarbetaren ta fram en strategi för hur hen ska hantera förändringen.

3. Gör medarbetarna delaktiga
På detaljnivå finns oftast beslut som inte måste tas av ledningsgruppen. Gör medarbetarna delaktiga i förändringen så att de själva kan påverka vissa delar av den. Det bidrar till en känsla av ägandeskap för förändringen.

Topplista: Branscherna som förändrats mest under det senaste året

Frågan som ställdes var ”Hur mycket upplever du att din arbetsplats har förändrats under det senaste året?”. Nedan redovisas antal svarande i procent som angav ”Väldigt mycket” och ”Helt omvälvande förändringar”.

1 Finansbranschen (40 procent)
2 Fastighetsbranchen (34 procent)
3 IT- och telekombranschen (30 procent)
4 Hotell och restaurang (29 procent)
5 Offentlig förvaltning (28 procent)

Lista: Branscherna som förändrats minst under det senaste året

1 Byggverksamhet (9 procent)
2 El-, värme- och vattenförsörjning (19 procent)
3 Utbildning (23 procent)
4 Parti- och detaljhandel (24 procent)
4 Hälsa, sjukvård och läkemedelsbranschen (24 procent)

Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Undersökningen genomfördes under februari 2017 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 2 583 anställda personer har svarat på frågorna. Följande frågor ställdes:

1. ”Hur mycket upplever du att din arbetsplats förändrats under det senaste året?”:
5 procent svarade ”Inte alls”, 8 procent svarade ”Mycket lite”, 13 procent svarade ”Ganska lite”, 12 procent svarade ”Varken mycket eller lite”, 29 procent svarade ”Ganska mycket”, 19 procent svarade ”Väldigt mycket” och 5 procent svarade ”Helt omvälvande förändringar”.

2. ”På min arbetsplats känner vi stort engagemang och energi i arbetet” samt ”På min arbetsplats uppskattas nya idéer och perspektiv”.
Dessa påståenden skattades på en 7-gradig skala, från ”1. Nej, inte alls” till ”7. Ja, absolut”. Andelen som instämmer i påståendet (5–7) har därefter korstabulerats med frågan ”Hur mycket upplever du att din arbetsplats förändrats under det senaste året?”.

Arbetsplatsens förändringstakt jämfört med uppskattning av nya idéer och perspektiv, Manpower Work Life
Ladda ned bild
Arbetsplatsens förändringstakt jämfört med engagemang och energi i arbetet, Manpower Work Life
Ladda ned bild

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.