Förändring på gång för hönorna i Baltikum

Svenskägda Rimi Baltic, den nästa största livsmedelsbutikskedjan i Baltikum med 257 butiker och 12 300 anställda, har tagit ett beslut om att bli buräggsfria senast år 2025.

Sedan februari i år har Djurens Rätt, tillsammans med koalitionen Open Wing Alliance, fört samtal med Rimis svenska ägare angående deras försäljning av burägg. Och nu kommer det efterlängtade beskedet - buräggen kommer vara bort från butikhyllor senast år 2025. Beskedet bekräftas av Ola Fernvall, talesperson för Rimi Baltics ägarbolag.

Rimi kommer arbeta målmedvetet mot att helt ha slutat med burägg 2025, och för att lyckas kommer de att arbeta för att få med sig både lokala leverantörer och kunder på den här stora omställningen.

De baltiska djurrättsorganisationerna Nähtamatud Loomad i Estland, lettiska Dzivnieku Briviba och Tušti narvai i Litauen har sedan augusti bedrivit en kampanj riktad mot Rimi Baltics försäljning av ägg som kommer från hönor i bur. De har i samband med denna släppt filmmaterial som visar förhållandena som hönorna lever i. Djurens Rätt har stöttat kampanjen och samtidigt haft en lång dialog med Rimi Baltics ledning.

– Vi är glada över att Rimi Baltic äntligen lyssnat på och tagit till sig av de synpunkter som både konsumenter och djurrättsorganisationer framfört. Det här är en stor framgång i arbetet för hönorna på andra sidan Östersjön, säger Benny Andersson, verksamhetschef på Djurens Rätt.

På andra sidan Östersjön lever de allra flesta hönor inom äggindustrin sina liv i burar, och under väldigt dåliga förhållandena. Samtidigt som det är ett stort genombrott att Rimi Baltic tar bort dessa ägg från sitt sortiment, så återstår mycket att göra.

– Samtidigt som det är ett glädjande besked, så uppkommer frågan om varför det kan ta så pass lång tid att fatta ett så självklart beslut. Det är gallerburar som plockas bort, inte en månlandning som ska genomföras, avslutar Benny Andersson, verksamhetschef på Djurens Rätt.

Beskedet kommer hjälpa 100 000-tals hönor till ett bättre liv och Djurens Rätt hoppas beslutet ska inspirera fler företag att ta efter, inte minst i Sverige.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Viktiga steg framåt men fler steg behövs - Djurens Rätt om förslaget till ny djurskyddslag10.1.2018 14:38Pressmeddelande

Den 11 januari kommer regeringen att fatta beslut om ett förslag till en uppdaterad och moderniserad djurskyddslag, ett förslag som därefter går vidare till Lagrådet. Djurens Rätt gläds åt bra ändringar rörande övergivna katter, elefanter och sjölejon på cirkus och att minkarna på pälsdjursfarmerna finns med, men förväntar sig fler initiativ för djuren i Sverige framöver.