Förändringar i busstrafiken när ny tidtabell börjar gälla

Den 13 december börjar en ny tidtabell att gälla för Länstrafikens stads- och regionbussar. I samband med tidtabellsskiftet kan du som bussresenär komma att märka av vissa förändringar i antal bussavgångar, avgångstider och körvägar. Dessutom kommer vissa hållplatser att läggas till, tas bort eller förändras.

Länstrafiken uppdaterar kontinuerligt sitt utbud av resor med ambitionen att erbjuda en så bra kollektivtrafik som möjligt. Resultatet av detta är bland annat att avgångstider justeras, att hållplatser flyttas och att körvägar förändras.

Långt ifrån alla resenärer påverkas av detta men inför det att en ny tidtabell börjar att gälla den 13 december 2020 bör du som ska resa med buss göra en extra kontroll av vad som gäller för din linje. Det kan du till exempel göra genom att besöka Länstrafikens webbplats där de kommande tidtabellerna för busstrafiken finns att hitta under respektive linjesida.

För stadsbusstrafiken i Örebro medför en ombyggnad av Fabriksgatan relativt stora linjeförändringar då hållplatsen vid Konserthuset inte längre kommer att kunna användas för av- och påstigning. En följd av detta blir en ökad trafik vid Resecentrum som får fungera som bytespunkt för både stadstrafik och regiontrafik. För att möta detta kommer Resecentrum att utökas med två nya tillfälliga hållplatser.

Mer information

Besök gärna Länstrafikens webbplats för att ta del av mer detaljerad information om hur trafiken förändras i och med tidtabellskiftet.

Hårt tryck på Serviceresor: ”Det kan bli en katastrofal situation i vinter”29.10.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Antalet resor med Serviceresor i Örebro fortsätter att öka. Sedan i våras har resandet ökat från cirka 900 resor per dag till 2 800 resor per dag. På grund av pandemin får endast en resenär åka i varje fordon och det kan ställa till stora problem framöver. - Vi har redan nu slagit i taket för vår kapacitet och vi har stora problem med förseningar. Får vi inte våra resenärer att undvika rusningstrafik kan det bli en smått katastrofal situation i vinter, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.

Hårt tryck på serviceresor – försök undvika att åka under rusningstid8.9.2020 09:18:08 CESTPressmeddelande

Behovet av att åka med serviceresor i Örebro län har ökat kraftigt på bara några veckor. Antalet som vill åka har långt mer än fördubblats på kort tid och det kan medföra ökade väntetider. - Vi använder våra service- och färdtjänstbilar maximalt för att det inte ska bli för långa väntetider för våra kunder, men under rusningstider har vi svårt att klara av det, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.