Förbättrar inneklimatet på hotell i Växjö

Ömangruppen förnyar nu hela värme- och kylsystemet på Quality Hotel Royal Corner i Växjö, på uppdrag av fastighetsägaren Balder. Installation av nya kyl- och värmepumpar ska minska energianvändningen och skapa ett bättre inomhusklimat.

Quality Hotel Royal Corner i Växjö. Foto: Ömangruppen

– Vi valde Ömangruppen för projektet då de visade bäst engagemang i upphandlingsfasen och låg rimligt i sin prissättning. Vi har även använt Ömangruppen i andra projekt med goda resultat, säger Darek Danielsson, driftansvarig på Balder.

Fastighetsägaren Balder arbetar aktivt med att hitta rätt tekniska lösningar utifrån fastigheternas förutsättningar.

– Projektet innebär en föryngring av tekniken i fastigheten som kommer att leda till lägre driftskostnader och ett bättre inomhusklimat, säger Micael Lundstedt, verksamhetschef på Ömangruppen i Växjö.

– I detta projekt räknar vi framför allt med att få en driftsäker anläggning, men vi siktar även på att reducera fastighetens totala energianvändning med cirka 10 procent, avslutar Darek Danielsson.

Quality Hotel Royal Corner i Växjö. Foto: Ömangruppen
Installation av nya kyl- och värmepumpar som ska minska energianvändningen och skapa ett bättre inomhusklimat. Foto: Ömangruppen

Ömangruppen drivs av ett starkt miljöengagemang och vet att små åtgärder kan ha stor effekt för att spara energi. Företaget är en komplett leverantör av kvalitativa lösningar, tjänster och koncept som förbättrar byggnaders inomhusklimat. Ömangruppen är ett värderingsstyrt och ägarlett bolag med 150 medarbetare fördelat på 19 orter i södra Sverige.

Ömangruppen kan nu hjälpa till med BREEAM-certifieringar20.9.2021 14:31:16 CEST | Pressmeddelande

Ömangruppens energikonsult Martin Schmitz är nu licenserad BREEAM Assessor, med behörighet att certifiera befintliga byggnader enligt miljöcertifieringssystemet BREEAM In-Use. Ett högt betyg i BREEAM-certifieringen är ett kvitto på att fastigheten är hållbar och framtidssäkrad, vilket ökar fastighetens värde. I certifieringen bedöms byggnadens energianvändning, arbetsmiljö, vattenanvändning och hållbara förbindelser.