Förbättrat inomhusklimat på Oscarsgymnasiet

På Oscarsgymnasiet i Oskarshamn har gamla ventilationsanläggningar bytts ut för att anläggningen ska bli mer driftsäker och klara ventilationskraven. Projektet har genomförts som en totalentreprenad där Ömangruppen utöver ventilationsinstallationer även levererat styr- och övervakningssystem, el, byggnation och isolering.

Oscarsgymnasiet i Oskarshamn. Foto: Ömangruppen

– Vi har gjort en uppgradering av ventilationssystemet och fått ett modernare system med CO2-styrning och temperaturstyrning. Det kommer att märkas stor skillnad på luftkvaliteten i lokalerna. Genom att vi styr ventilationen efter lokalernas behov så får vi också en energibesparing, berättar Roger Håkansson, installationsansvarig på Oskarshamns kommun.

Den ombyggda delen av skolan innehåller klassrum, grupprum och lärarrum. Projektet färdigställdes i fredags och eleverna är nu på plats på skolan.

– Jag tycker samarbetet med Ömangruppen har fungerat bra. Vi har haft löpande avstämningar och en bra dialog, säger Roger Håkansson.

Noll fel i besiktningen

Arbetet har fungerat bra och ombyggnationen fick inte en enda anmärkning i slutbesiktningen.

– Det är mycket unikt att denna typ av projekt har noll fel. Det är ett tecken på att arbetet flutit på bra och ett gott betyg till våra medarbetare och underentreprenörer, säger Ulf Dahlqvist, projektansvarig på Ömangruppen.

Oscarsgymnasiet i Oskarshamn. Foto: Ömangruppen
Nytt ventilationssystem på taket ppå Oscarsgymnasiet. Foto: Ömangruppen

Axcell Fastighetspartner och Ömangruppen flyttar till nya lokaler i Borås4.6.2020 09:38:21 CESTPressmeddelande

Ömangruppen och Axcell Fastighetspartner är två systerbolag inom koncernen PropTech Sweden som båda erbjuder tjänster för fastigheter. Ömangruppen erbjuder helhetslösningar för inomhusklimat och energibesparing, medan Axcell tar hand om alla delar inom ekonomisk och teknisk förvaltning. Nu flyttar de in i nya, gemensamma lokaler på Källbäcksrydsgatan 8B, utmed riksväg 40 i Borås.