Förbättrat rörelseresultat för helåret (+45%) trots ett sämre fjärde kvartal

VD-kommentar

I februari 2016 tillträdde jag som koncernchef för 2E Group. Mitt första intryck är att koncernen, via våra tre affärsområden, har en stark och stabil position inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Resultatet för det fjärde kvartalet är visserligen lägre än för motsvarande period föregående år och uppgår till 42,1 msek (49,3 msek). På helåret presterar vi däremot bättre och uppvisar ett rörelseresultat på 37,2 (25,7 msek) vilket är en ökning med 11,5 msek, motsvarande 45%.

Det fjärde kvartalets resultatminskning beror till övervägande del på att omfattningen av uppdrag som genomfördes inom affärsområde Möten var betydligt lägre än föregående år. Affärsområde Live Entertainment levererade ett bra resultat i fjärde kvartalet, helt i nivå med 2014. Teaterarenorna i Göteborg och Stockholm samt dinnershow-enheterna i Köpenhamn och Oslo gör ett bättre kvartal än föregående år medan dinnershow- och krogshowarenorna i Stockholm gör ett sämre kvartal än året före.Affärsområde E-handel har tagit kostnader såväl för utvärdering och kartläggning av teknikplattform som för kompetensförsörjning. För Showtic innebär det att resultatet för sista kvartalet är sämre än föregående års trots att antalet sålda biljetter fortsätter öka.

Inom affärsområde Live Entertainment har arbetet med att sätta rätt produktioner på marknaden och använda rätt marknadskanaler till målgrupperna fungerat väl. Den nya organisationen inom affärsområdet har ökat effektiviteten och minskat de indirekta kostnaderna med drygt 6 msek per år. Den stora satsningen med Peter Jöback som The Phantom of the Opera med premiär på Cirkus i Stockholm i september 2016 sålde rekord under hösten och ser fortsatt lovande ut både produktions- och försäljningsmässigt.

Under året har två av våra affärsområden fått nya VD:ar, Krister Bergström för E-handel och Conny Lingmerth för Möten. Inom E-handel – Showtic – fokuseras arbetet primärt på att skapa en bra teknisk plattform och formera organisationen med rätt kompetenser som tillsammans kommer att bygga en attraktiv och lönsam e-handel. Inom Möten – Hansen – ligger fokus på att driva försäljningsarbetet så att kundstocken breddas vilket minskar beroendet av ett antal få stora konton och uppdrag. Vi har kommit en bra bit på väg och arbetet fortsätter med full kraft.

I början av innevarande år tecknade vi ett långtidskontrakt för ännu en arena, den elfte i koncernen. Detta går helt i linje med vårt fokus på expansion och innebär att vi etablerar oss på ett av Göteborgs absolut bästa lägen. Det finns ett stort engagemang inom 2E Group att få fylla detta fantastiska hus med unik underhållning och mycket hjärta och vi kommer löpande att berätta mer.

Slutligen ser jag att det finns ett antal ytterligare områden inom upplevelseindustrin som vi framöver ska utvärdera för att se huruvida de passar som nya affärsverksamheter inom 2E Group. Målsättningen är att vi skall växa vidare utifrån den fina position vi har idag och fortsätta att vara en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin. En resa jag ser skapar ännu mer värde för gäster, medarbetare och aktieägare!

Med vänliga hälsningar,

Pelle Mattisson

VD/Koncernchef

Gå till www.2egroup.se för att läsa hela rapporten - klicka här

2E Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien. Inom koncernen skapas underhållning och möten för fler än 1,8 miljoner gäster varje år – såväl privatpersoner som företagskunder.

Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2E Group teater, musikal, show och konsert, förmedlar artistbokningar och skapar specialbeställd underhållning (Corporate Entertainment). En annan del av verksamheten är Dinnershow, som 2E Group erbjuder på fyra av elva egna arenor.

Inom affärsområde E-handel bedriver 2E Group e-handel inom show, musikal, teater och konsert. På SHOWTIC.se erbjuds såväl koncernens egna som andra aktörers produktioner.

Inom affärsområde Möten planerar, utvecklar och genomför dotterbolaget Hansen möten med hela världen som arbetsfält.

Inom 2E Group finns flera starka varumärken såsom 2Entertain, Wallmans, Golden Hits, Hansen, Hamburger Börs m fl.

2E Group har kontor i Stockholm, Göteborg, Oslo, Växjö och Falkenberg och är listat på First North Premier med Remium som Certified Adviser.

Åvägen 17F

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 1,8 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

"Minns du mig?" - turnén slår försäljningsrekord och nu är det klart att turnén även kommer till Stockholm och Maximteatern15.12.2017 15:45Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Relationskomedin MINNS DU MIG?- med Annika Andersson och Thomas Petersson i huvudrollerna - har gjort succé bland kritiker och publik under hösten på Lisebergsteatern. Den 20 november släpptes biljetterna till vårens Sverige-turné och efter bara tre dagar blev ett flertal föreställningar slutsålda och har fått kompenseras med extrainsatta föreställningar i flertalet städer. Nu kan det bekräftas att turnén förlängs och kommer avsluta sitt segertåg med sex föreställningar på Maximteatern i Stockholm i slutet på april. ”Publiken har uppenbarligen nåtts av snacket kring att det är en föreställning som absolut bör ses. Vi har släppt upp nästan alla möjliga dagar och speltider i nuläget och ligger ändå på över 70% beläggning redan nu. Vi försöker hitta så många möjligheter som möjligt att spela föreställningen och igår lyckades vi få till ett sista efterlängtat turnéstopp.” säger producenten Christoffer Bendixen, 2Entertain. ”Skrattfest med igenkänning, värm

Thomas Petersson i regi av Edward af Sillén tar komiska komedin ”DubbelTrubbel” till Krusenstiernska Teatern sommaren 2018!6.12.2017 13:45Pressmeddelande

Komiskt kaos på Krusenstiernska Teatern i Kalmar sommaren 2018! Thomas Petersson och Edward af Sillén kommer med prisvinnande farsklassiker ”DubbelTrubbel” till en av Sveriges vackraste sommarscener. Premiär äger rum den 28 juni och föreställningen spelas torsdagar- lördagar fram till den 28 juli 2018. Biljetterna släpps torsdag den 14 december.

TOMAS LEDIN ADDERAR EXTRA FÖRESTÄLLNINGAR I GÖTEBORG29.11.2017 06:00Pressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Med hyllande recensioner och utsålda hus ända sedan premiären är SKARPT LÄGE en massiv succé! Just nu går showen på Cirkus i Stockholm och i vår är det dags för Göteborg och Rondo. Biljettförsäljningen i Göteborg går i rekordfart – nu släpps fler föreställningar och perioden på Rondo förlängs ända in i maj! Biljetter till extraföreställningarna i Göteborg släpps idag kl 9.00 på Showtic.se och Liseberg.se. "Höjer temperaturen till kokpunkten" Anders Nunstedt, Expressen 4/5 "En fullträff för Ledin" Jens Peterson, Aftonbladet 4/5 "Grym helkväll med Ledin!" Mix Megapol 4/5 Skarpt läge spelas nu i höst på Cirkus i Stockholm och har premiär i Göteborg den 18 januari där den spelas under hela våren. Föreställningen produceras av 2Entertain, Live Nation och Vicky Nöjesproduktion Presskontakt: Kim Halling - PR & Marketing Manager kim.halling@livenation.se 2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar