Förbrukningsreduktionsresurser i effektreserven upphandlade för vintern 2019/2020

Svenska kraftnät ansvarar enligt lag (2003:436) för att upphandla en effektreserv. Den kan aktiveras av Svenska kraftnät vid extrema effektsituationer vintertid och omfattar både elproduktion och förbrukningsreduktion. Nu har förbrukningsreduktionen upphandlats för vintern 2019/2020.

Svenska kraftnät handlade upp produktionsdelen av effektreserven i början av 2017. Nu har 190 MW förbrukningsreduktion upphandlats, vilket innebär att effektreservens totala storlek blir 752 MW för vintern 2019/2020. Förbrukningsreduktion innebär att industriföretag mot ersättning minskar sin förbrukning.

Svenska kraftnät har funnit att det föreligger särskilda skäl enligt 3 § förordning (2016:423) om effektreserv att låta effektreserven uppgå till 752 MW.

– Beslutet grundar sig i svårigheter att hålla sig till högst 750 MW då effektreservens produktionsdel är upphandlad sedan tidigare samt vikten av att inte handla upp mindre än 25 procent förbrukningsreduktion. Effektreserven är fortsatt en viktig del i det svenska och nordiska kraftsystemet och förbrukningsreduktionen är ett viktigt komplement till produktionsdelen i reserven. Den utgör som sådan en grön balanseringsresurs i effektbristsituationer, säger Malin Stridh, chef för avdelning Marknad på Svenska kraftnät.

Upphandlingen av effektreservens förbrukningsreduktionsresurser vinterperioden 2019/2020 omfattar följande företag:

Rottneros Bruk AB, 30 MW
Stora Ens0 AB, 70 MW
Holmen AB, 90 MW

Tilldelningsbeslutets avtalsspärr gäller t.o.m. den 24 juni 2019.

Läs mer på svk.se.

Länk till bilaga till UMM

Länk till UMM på REMIT

För mer information, vänligen kontakta Svenska kraftnäts pressjour, tel. 010-475 80 10 eller press@svk.se.