IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige

Förbud mot plast löser inte nedskräpningsproblemet.

EU-kommissionen har i dag presenterat en rad initiativ för att minska mängden plastprodukter i miljön. IKEM vill också minska nedskräpningen men varnar för att ensidiga förbud mot vissa plastprodukter snarare leder till ökad miljöpåverkan. Med en pappersmugg blir det lika skräpigt som med en plastmugg. Däremot är förslaget om separat insamling av dryckesflaskor bra. Också kraven på olika initiativ för ökad medvetenhet om problemet och vad som är rätt hantering.

Att bara begränsa användningen av vissa engångsprodukter i plast hanterar inte grundorsakerna till nedskräpningsproblemet, som är en kombination av dålig avfallshantering och felaktigt beteende. Att byta ut plast mot andra material ökar istället avfallsvolymerna, energiåtgången och koldioxidutsläppen. Det är bättre att satsa på återvinning.

I arbetet med att komma till rätta med nedskärpningsproblematiken är det viktigt att:

öka medvetenheten om problemet och ändra beteenden. Därför är förslaget om information på vissa produkter om rätt avfallshantering bra. Informationskampanjer och lagstiftning mot nedskräpning är också viktiga. När kommissionen frågade medborgarna hur nedskräpningen ska minska så var resultatet tydligt: först kom "säkerställ tillgängligheten av offentliga soportunnor", sedan kom "bättre efterlevnad av lagar mot nedskräpning" och på tredje plats kom "informationskampanjer för att öka medvetenheten bland medborgarna”.

alla EU-länder först genomför befintlig lagstiftning innan man går vidare med nya lagförslag. Detta är viktigt för att skapa likvärdiga förutsättningar och möjligheter på den inre marknaden för hållbara investeringar och dessutom skapa miljöfördelar. I en studie från 2012 uppskattade Kommissionen att om EU:s avfallslagstiftning genomfördes fullt ut skulle man spara 72 miljarder euro per år, öka den årliga omsättningen inom EU:s avfallshanterings- och återvinningssektor med 42 miljarder euro och skapa över 400 000 nya arbetstillfällen till 2020.

att öka källsorteringen. Plastbranschen har länge påtalat behovet av separat insamling av plastprodukter. Därför är det positivt att Kommissionen nu föreslår att till år 2025 ska 90 % av alla plastflaskor samlas in. Det är samma mål som vi har i Sverige. Under år 2017 samlades 84,1 % av PET-flaskorna in vilket gör oss till bland de bästa i världen.

Plast fyller en viktigt funktion i den cirkulära ekonomin och är ett resurseffektivt material. En omfattande studie[1] visar att om all plast i Europa skulle ersättas med andra material skulle koldioxidutsläppen öka med 60 procent och avfallsvolymerna skulle fyrdubblas. Analysen bygger på att plast byts ut mot det ”näst bästa” materialet t ex papper, metall eller glas. Om man vill motverka att plast hamnar i naturen och i våra hav, och samtidigt arbeta för ökad hållbarhet, finns det därför andra åtgärder som är bättre än förbud mot engångsprodukter i plast.

Lena Lundberg, ansvarig för plastråvarufrågor på IKEM

lena.lundberg@ikem.se

[1] “The impact of plastics on life cycle energy consumption and greenhouse gas emissions in Europe”, Denkstatt GmbH 2010.

Lena Lundberg, ansvarig för plastråvarufrågor

Tfn 010-4553865

IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige

IKEM företräder svenska och utlandsägda företag med gemensam vision för hållbar tillväxt: att utveckla industriella lösningar till de globala samhällsutmaningarna.

Följ IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.