Förbundskapten Håkan Carlsson förlänger till och med 2024

Håkan Carlsson, förbundskapten och landslagschef för det framgångsrika svenska orienteringslandslaget, förlänger sitt avtal till och med 2024. ”Vi har gjort många saker bra, men det finns fortfarande saker vi kan göra ännu bättre. Det är det som driver mig”, säger Carlsson.
FRI BILD. Håkan Carlsson.

Det svenska orienteringslandslaget har plockat mängder av medaljer på de senaste årens internationella mästerskap. Senaste exemplet på detta är förra årets VM i Norge där Blågult åkte hem med fyra guld och två silver, vilket gjorde det svenska laget till mästerskapets mest framgångsrika.

Håkan Carlsson är landslagschef och förbundskapten för det svenska landslaget, en roll som han haft sedan 2011. Och under de här åren har han nominerats till kategorin Årets ledare på Idrottsgalan vid hela fyra tillfällen.

Nu står det klart att Carlsson förlänger sitt avtal med Svenska Orienteringsförbundet till och med 2024:

- Detta är ett väldigt kul och motiverande arbete. Och det är väldigt bra att kunna jobba med de långsiktiga frågorna över tid. Det skapar ett lugn i organisationen, säger Håkan Carlsson samtidigt som landslagslöparna sticker iväg på ett av träningspassen under landslagslägret den här veckan på Idre Fjäll.

Ni har haft väldigt stora framgångar de senaste åren, vad är det som driver dig att jobba vidare?

- Det är klart att resultat och framgångar är viktigt, och det är tecken på att vi gjort många saker bra de senaste åren. Men jag tycker att det fortfarande finns saker som vi kan göra ännu bättre, och det är det som jag drivs av. Att kunna utveckla landslagsverksamheten. Både på kort och på lång sikt, säger Carlsson.

Tomas Stenström är idrottschef på Svenska Orienteringsförbundet, och han är givetvis nöjd med förlängningen av Håkan Carlssons avtal:

- Det är en stor fördel att ha kontinuitet och långsiktighet i landslagschefsrollen, och därför känns det väldigt bra att vi kan förlänga med Håkan i ytterligare fyra år. Hans roll har förändrats under de senaste åren där han numera har en landslagschefsroll med ansvar både för att vi även på lång sikt ska ha världens bästa landslag, men även ha ett perspektiv över samtliga våra fyra grenar (utöver orientering, även skidorientering, mountainbikeorientering samt precisonsorientering). Håkan är väldigt bra på att se helheten och kan alltid se till möjligheterna och tänkbara lösningar, säger Stenström.

Den internationella orienteringssäsongen på seniornivå har pausats helt det här året på grund av den pågående pandemin. Nästa år väntar VM i Tjeckien, därefter Danmark (2022, sprint-VM), Schweiz (2023, skogs-VM) och Skottland (2024, sprint-VM).

FRI BILD. Håkan Carlsson.

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar med 86 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som Tiomila och O-Ringen.