Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Fordonsbranschen är i behov av fler Diagnostekniker, en kompetens som ökar lönsamheten

Dela

Vi har en bransch under omställning. Snabb teknisk utvecklingstakt ökar efterfrågan av kompetens i framkant. Tillgången till rätt kompetens är därmed inte längre en utmaning för framtiden. Behovet av diagnostekniker är redan idag ett faktum. Bristen på teknisk kunskap har redan kommit att bli en orsak till att verkstäder tackar nej till jobb och detta får vi inte acceptera. Att vidareutbilda sig till diagnostekniker är ett smart karriärval för den enskilde mekanikern.

Vi behöver därför tänka och agera proaktivt för att tillgodose marknaden med kunnig personal som visar vägen i utvecklingen och kan vara goda förebilder. Här blir utbildningssatsningar på avancerad nivå ett stort steg i strävan efter en bättre kompetensförsörjning till fordonsbranschen. Diagnostekniker är personer som har djup kompetens och kan utföra avancerade diagnoser och åtgärder i gas, el-, hybrid och dieselfordon. Tillgången av diagnostekniker måste öka och det är idag en kompetens som verkstäderna håller hårt i. Om en verkstad förlorar en anställd med diagnosteknisk kompetens är det inte ovanligt att företaget samtidigt förlorar sin förmåga att lösa felsökningar på ett effektivt sätt. I slutändan är således tillgången på diagnostekniker en lönsamhets- och effektivitetsfråga.

En liten andel av nyutexaminerade mekaniker har idag den kompetens som krävs för att arbeta i en modern verkstad. Därför är även vidareutbildning av befintliga mekaniker och fordonstekniker mycket viktig. Vi vet att bilarna blir alltmer tekniskt avancerade och därför behöver vi attrahera bilmekanikerna med teknikintresse och vidareutbilda dem. SFVF:s engagemang i satsningen på yrkeshögskola och utbildningen Diagnostekniker på distans syftar till att hjälpa verkstäder i hela Sverige att hitta tekniker med kompetens. Kompetens som gör det möjligt att ta emot alla bilar och säkerställa effektivitet och lönsamhet i sitt verkstadsföretagande.

Målet med branschens satsning på Yrkeshögskoleutbildningen Diagnostekniker är att den ska ge ökad tillgång till eftertraktad kompetens och att fler typer av arbeten ska kunna hanteras i Sveriges verkstäder och att färre arbetsorder skickas iväg till specialistverkstäder. Samtidigt ser vi satsningen som en självklar karriärväg för den enskilde mekanikern.

Är du tekniskt intresserad, vill investera i dig själv, arbeta med olika typer av diagnosverktyg och få praktisk kunskap genom felsökning av fordons elektroniska system? Då ska du söka YH-utbildningen Diagnostekniker som är öppen för ansökan. Utbildningen är gratis, sker på distans och går att kombinera med befintligt arbete.

Yrkeshögskoleutbildningen Diagnostekniker är ett branschinitiativ som sker i samarbete med utbildningsaktören YrkesAkademin. Anmälan till utbildningen sker via webben: https://ya.se/yrkeshogskola/diagnostekniker/

Undertecknad:
Bo Ericsson, vd SFVF

Undertecknade företagspartners bakom initiativet:
SFVF, ProMeister och Mekonomen Group

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm

08-519 475 10https://www.sfvf.eu

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) – en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum – och inget annat!

SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag.
Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar.

SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska fordonseftermarknaden.
Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, och är medlem i det internationella skadenätverket AIRC,
samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.

Följ Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Okunskap vid gasbussolyckor riskerar människors liv och hälsa4.12.2020 10:16:35 CETNyheter

- Gasdrivna bussar och Klarabergstunneln i Stockholm har visat sig vara en dålig kombination. Nyligen var katastrofen återigen nära men turen räddade oss. Hur många gånger ska turen rädda oss? Varför fortsätter man blunda för riskerna, istället för att förebygga, utbilda och informera? Lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, gäller den inte längre? Detta frågar sig Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Bo Ericsson, SFVF om affären Volvo Cars och Bilia2.12.2020 07:30:00 CETNyheter

När det omöjliga händer som inte kunde hända: - Förra veckans nyheter skakade grunden för alla Bilias anställda, för alla i Volvos nätverk, ja, för alla i bilbranschen. Det låg nära till hands att tro att alla Volvoåterförsäljare hade sagts upp för omförhandling av avtalen och att börsnoterade Bilia var den första som rapporterade detta. Det blev dock snabbt klart att det var mer dramatiskt och att endast Bilia hade sagts upp som Volvoåterförsäljare. På en natt försvann en fjärdedel av Bilias börsvärde.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) skriver till Regeringen20.11.2020 07:30:00 CETNyheter

Med anledning av medlemsstaternas “Expertgrupp för Motorfordon” som planeras till i början på december 2020 vänder vi oss till Regeringen med ett brådskande ärende på uppdrag av AIRC, CECRA och FIGIEFA med flera*, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Vi känner en oro inför EU kommissionens förslag. Ärendet berör så kallad standardiserad åtkomst till RMI och procedurer för fordonssäkerhetsfunktioner (SERMI) som är avgörande för att verkstäder över hela Sveriges yta ska kunna serva och reparera bilar.

Bo Ericsson tycker till: Är politiker för fega för att ställa krav på andra än bilisterna?8.11.2020 07:30:00 CETNyheter

Det behövs drastiska åtgärder om Sverige ska klara miljömålet att sänka utsläppen från bilar, lastbilar och bussar med 70 procent till 2030, jämfört med 2010. Det konstaterar Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i SvD. Bilar behövs för att vi inte ska smitta varandra, få vardagspusslet att gå ihop, handla mat och ta oss till jobbet - och alla bor inte vid en tunnelbana. Vi behöver lastbilar och långtradare för att transportera gods över hela Sveriges yta, annars stannar Sverige.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum