Svenska Fordonsbranschen

Fordonsbranschen presenterar agenda för bilverkstäder på landsbygden för att hela Sverige ska leva

Dela
Under de senaste decennierna har bilverkstadsdöden på, framför allt, den bilberoende landsbygden tilltagit. 2005 fanns det totalt 6014 service- och bilskadeverkstäder i Sverige – 2022 är det 3788. Det visar en branschanalys.
Bild från politikerträffen i Tidaholm där branschorganisationerna SFVF och SBF presenterade en agenda för att hjälpa fordonsverkstäder på landsbygden att överleva. De närvarande politikerna var Ulrika Heie, C, Sten Bergheden, M, Dan Hovskär och Ingemar Kihlström, båda KD.
Bild från politikerträffen i Tidaholm där branschorganisationerna SFVF och SBF presenterade en agenda för att hjälpa fordonsverkstäder på landsbygden att överleva. De närvarande politikerna var Ulrika Heie, C, Sten Bergheden, M, Dan Hovskär och Ingemar Kihlström, båda KD.

För att motverka bilverkstadsdöden och säkerställa viktig samhällsservice utanför storstäderna, presenterar de båda fordonsbranschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, en gemensam näringspolitisk agenda.

En agenda som utgår från EU:s konkurrensreglerande förordning 461/2010 om konkurrens på lika villkor inom fordonseftermarknaden, verkstädernas rättigheter och bilägarnas valfrihet. Allt i syfte att genom ökat utbud sänka EU-medborgarnas ägandekostnader för sina bilar samt stimulera tillväxt av servicegivare inom fordonssektorn.

Agendan har tio punkter inom spannet från framtida EU-förordningar inom konkurrens och fordonsdata till kreativa ”RUT-avdrag” för bilägare på glesbygden. Allt i syfte att trygga små, fristående bilverkstäders konkurrenskraft och säkerställa viktig samhällsservice för bilberoende lands- och glesbygdsbor.

Vi vill motverka bilverkstadsdöden. Våra prognoser är alarmerande för Norrlands inland, men också inre Småland och på sikt även Bergslagen med en utslagning uppemot 30 procent inom några år. Framför allt är det små fristående verkstäder som försvunnit främst av strukturella skäl under senare år, men nu föreligger risk för fler dråpslag mot verkstäderna och bilägarna på landsbygden som kan accelerera bilverkstadsdöden”, säger Bo Ericsson, tf vd för SFVF.

Det första dråpslaget kan vara om Europaparlamentet röstar bort den nuvarande konkurrensregleringen, EU:s förordning 461/2010, som innebär konkurrens på lika villkor och tryggar bilägarnas valfrihet.

Senaste 31 maj ska Europarlamentet ha tagit ställning till EU-kommissionens förslag om en förlängning av den nuvarande konkurrensregleringen efter en anpassning av de styrande riktlinjerna till ny teknik. Men det finns stora krafter från fordonstillverkarna som motverka detta.

Det är krafter som struntar helt i svensk geografi och demografi”, säger Bo Ericsson.

Det andra är om fordonstillverkarna kan motverka att EU bestämmer sig för att komplettera datalagstiftningen, Data Services Act och Data Markets Act, med en sektorsspecifik, vertikal datalagstiftning för den fordons- och kundgenererade datan. Denna kompletterande datalagstiftning är under utredning av EU-kommissionen, men motståndet mot även den är massivt från fordonstillverkarna.

De vill äga och bestämma över bilens digitala innehåll med stora planer hur de, bland annat, ska exploatera den tillsammans techjättar som Google, Amazon, Facebook, Apple och Microsoft. Bilens digitala innehåll beskrivs som det nya ”svarta guldet”, säger Bo Ericsson.

Målet är att senast april 2024, det vill säga under nuvarande mandatperiod, ska Europarlamentet ha tagit ställning till detta förslag.

Här är SFVF:s och SBF:s agenda och krav på svenska riksdagspolitiker för att motverka bilverkstadsdöden:

  • Sätt tryck på era EU-parlamentariker så att de röstar för en förlängning, men till ny teknik anpassad, av den nuvarande konkurrensregleringen för motorfordonsunderhållstjänster, EU:s förordning 461/2010 (IMCO i EU)
  • Sätt tryck på era EU-parlamentariker så att de stöder och röstar för en sektorsspecifik datalagstiftning för motorfordon som komplement till EU:s Data Services Act och Data Markets Act (IMCO och ITRE i EU)
  • Se till att bilverkstäder ges samma möjligheter till att söka ”glesbygdsstöd” som nu finns för annan viktig samhällsservice som livsmedelsbutiker och bensinstationer
  • Inför ett riktat omställnings- och investeringsstöd; kompetens/utbildning och investeringar i ny teknik, till små bilverkstäder på landsbygden så att de klarar av att jobba i parallella system – förbränningsmotor resp el
  • Säkerställ infrastruktur, främst fiber, som möjliggör att även landsbygdsverkstäder kan genomföra en fackmässig reparation, d v s på ett sådant sätt som inte påverkar trafiksäkerheten eller miljön negativt
  • Utred om bilverkstaden kan bli den nya ”bensinstationen” på landsbygden genom både laddinfrastruktur/snabbladdning och fiber för uppdatering av bilens mjukvara avseende trafiksäkerhet och miljö
  • Inför ett avgränsat och riktat ”RUT-” eller utökat reseavdrag för bilverkstadstjänster; reparation och service, men inte för montering av tillbehör (motorvärmare och extraljus undantaget), för boende och verkstäder i glesbygdskommuner (ca 35 kommuner enl Boverket)
  • Stöd till gymnasieskolans transport- och fordonsprogram på mindre orter samtidigt som ett speciellt bidragsberättigat APL-program för små bilverkstäder startas
  • Ge bilverkstäder på lands- och glesbygden, och som uppfyller föreskrifterna, rätten att utföra besiktning/trafiksäkerhetskontroll
  • Överväg en mer till SME-företagens förutsättningar anpassad lagstiftning inom flera områden. Exempelvis en franchiselagstiftning.

Agendan presenterades för Ulrika Heie, C, Sten Bergheden, M, Dan Hovskär och Ingemar Kihlström, båda KD, vid en politikerträff i Tidaholm på måndagen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bild från politikerträffen i Tidaholm där branschorganisationerna SFVF och SBF presenterade en agenda för att hjälpa fordonsverkstäder på landsbygden att överleva. De närvarande politikerna var Ulrika Heie, C, Sten Bergheden, M, Dan Hovskär och Ingemar Kihlström, båda KD.
Bild från politikerträffen i Tidaholm där branschorganisationerna SFVF och SBF presenterade en agenda för att hjälpa fordonsverkstäder på landsbygden att överleva. De närvarande politikerna var Ulrika Heie, C, Sten Bergheden, M, Dan Hovskär och Ingemar Kihlström, båda KD.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska Fordonsbranschen
Svenska Fordonsbranschen
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm

08-519 475 10https://www.fordonsverkstader.se/

Sveriges Fordonsverkstäders Förening - SFVF
Är en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum.

SFVF är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2000 seriösa medlemsföretag från både lätta och tunga sidan.

SFVF:s medlemmar består av professionella service, däck, rekond, glas, lack och skadeverkstäder. Hos SFVF är även företag som jobbar med försäljning av bil, lastbil, husvagn och husvagnar medlemmar. 

SFVF - samverkar med myndigheter, departement och organisationer på både den svenska och europeiska fordonseftermarknaden.

SFVF - bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen. Allt för att förbättra villkoren både för bilägare och medlemsföretagen.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening
Är medlem i CECRA som är den europeiska samarbetsorganisationen för fordonshandel      och fordonsverkstäder.

Är medlem i det internationella skadenätverket AIRC

SFVF driver genom samarbetet med AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.

Följ Svenska Fordonsbranschen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Fordonsbranschen

Därför bör vi ha ett RUT-avdrag för bilreparationer27.9.2023 11:10:58 CEST | Pressmeddelande

En pressad ekonomi för många bilberoende i Sverige bidrar till att många bilägare drar in på service och reparationer. Dåligt underhållna bilar riskerar drabba trafiksäkerheten och miljön, därför behövs ett RUT-avdrag för bilreparationer riktat till bilägare i glesbygd. Några av de samhällsgrupper som får bära en extra tung ekonomisk börda är de som bor i Sveriges utpräglade glesbygdsområdena och är helt beroende av sin bil för att kunna klara vardagen.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye