Förebilder är en viktig väg att få unga att välja en yrkesutbildning, samarbete mellan skola och näringsliv en annan viktig pusselbit.

Yrkespluggets koncept med syfte att attrahera ungdomar till en yrkesutbildning

Idén på Yrkesplugget att fokusera på förebilder började hösten 2015, i den allmänna debatten stod yrkesutbildningar inför en kris. Regering hade utsett 2016 till yrkesutbildningens år i ett försök att lyfta intresset. Men, de aktiviteter som kom på bordet riktade sig mest till de som redan valt en yrkesutbildning.

Yrkesplugget har utbildningarna bygg och anläggning samt fordon och transport, på skolan spekulerades i att nedgången i ansökningar till yrkesutbildningar bland annat kunde ligga i ren okunskap vad utbildningarna leder till, detta tillsammans med en del andra antaganden gav grunden till ett nytt koncept.

Att helt enkelt visa vad en yrkesutbildning leder till, punkt. Yrkesplugget började med en av utbildningarna, personbilsteknik. Ett antal tidigare elever på skolan som idag jobbar som personbilstekniker kontaktades och filmer spelas in. Filmerna publicerades på en fristående sajt och lanserades under ett nytt varumärke, "Meckr". Syftet var att skapa ett intresse och att öka ansökningarna till utbildningen, inte konstigare än så.

Yrkesplugget testade iden på de bilföretagen som man samverkar med vad gäller praktikplatser för personbilsteknik-utbildningen och alla ställde sig bakom projektet. Meckr marknadsfördes på internet, mässor och vid olika event initialt bara med Yrkesplugget som avsändare.

Idag har det växt till fyra olika sajter, meckr.se - personbilsteknik, truckr.se - Yrkesförare, themcr.se - MC-tekniker och buildr.se - bygg och anläggning. Alla sajter har ett flertal filmer med olika elever och fler är på väg.

Nu har också ett samarbete mellan Bilia Stockholm och Bavaria Stockholm sjösatts där en gemensam budget driver en annonskampanj på internet för att öka intresset och driva trafik till meckr-sajten som indirekt marknadsför personbilsteknik-utbildningen, nu med Bilia, Bavaria och Yrkesplugget som avsändare.

"Vi ser att konceptet fungerar, Meckr-sajten har haft 4500 unika besökare sajten och filmerna har visats över 30 000 gånger och folk har spenderat 750 timmar på att se filmerna. Över tio procent av besökarna har gått vidare till Yrkespluggets sajt och där spenderat mycket tid för att läsa mer om utbildningen. Något som visar att vi träffat rätt målgrupp. Detta har kommit att bli en viktig del tillsammans med alla andra aktiviteter vi gör för att informera och hitta blivande elever till såväl gymnasium som till vuxenutbildningen" säger Börje Lundén som är marknadschef på Yrkesplugget.

"Det är ett långsiktigt projekt då vi främst har siktet inställt på 13-15 åringar, men redan i år kan vi se positiva effekter utifrån gymnasievalet i februari. Bland annat ökningen av kvinnliga sökande som ökat med nästa 60% till vårt gymnasium i Uppsala. Jag är övertygad att delar av denna ökning beror på en film med Jacqueline Lundberg, en tidigare elev som utbildade sig till yrkesförare. Jacquelines film har setts över 11 700 gånger och fortsätter att ”spinna”. Hon säger många bra och kloka saker, bland annat om det rätta att gå en yrkesutbildning, och då främst för tjejer. Hon gör det också med stor trovärdighet" och finess", avslutar Börje Lundén.

Yrkespluggets koncept med syfte att attrahera ungdomar till en yrkesutbildning
Börje Lundén marknadschef på Yrkesplugget
Jacqueline Lundberg, tidigare elev på Yrkesplugget

Samarbetet mellan skola och näringsliv, pusselbiten för att öka elevunderlag samt att skapa anställningsbara elever på gymnasiet.26.10.2017 12:53Pressmeddelande

I fjol inledde Yrkesplugget ett projekt med Bavaria Stockholm och Bilia personbilar som i år även omfattar samarbete med Din Bil Sverige. Förutom att elever har sin praktik på företagen har samarbetet utvecklats till att gälla också marknadsföring i syfte att öka intresset för utbildningen och att öka elevunderlaget, detta under varumärket "Meckr".