Riksidrottsförbundet

Förebyggande arbete mot terrorattacker på idrottsevenemang

Utbildningen ”Idrottsrörelsens terrorberedskap” genomförs i Stockholm den 14 november. Satsningen är ett led i samarbetet mellan Riksidrottsförbundet, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polismyndigheten.

Sedan 2010 råder en förhöjd terrorhotnivå i Sverige och i dagsläget finns inget som tyder på att hotnivån kommer att förändras inom de närmaste åren. Även om sannolikheten att drabbas av ett terrorattentat är mycket låg kan konsekvenserna bli mycket allvarliga och idrottsevenemang är ett av många potentiella mål.

– Att förebygga och försvåra denna typ av attentat kräver kunskap och säkerhetsmedvetenhet hos arrangören men också samverkan mellan flera parter. Tack vare samarbetet med MSB och Polismyndigheten kan vi intensifiera arbetet mot terrorism och hot om allvarliga angrepp i samband med idrottsevenemang, säger Björn Eriksson ordförande Riksidrottsförbundet.

När många människor samlas på en liten yta under en förannonserad tid är det oerhört viktigt med noggrant säkerhetsarbete. Det gäller oavsett om det handlar om arenaidrotter eller mer öppna evenemang som orientering, skid- eller golftävlingar.

– Att höja medvetenheten om terrorism och antagonistiska hot är en del av Sveriges krisberedskap. Genom samarbete med Riksidrottsförbundet och Polisen vänder vi oss till idrottsrörelsen för att öka kunskapen om dessa frågor hos de som ordnar stora evenemang. Idrottsrörelsen når många människor och har därför en viktig roll inom krisberedskapen och vi kan genom det här samarbetet skapa ett mer motståndskraftigt samhälle, säger Dan Eliasson generaldirektör på MSB.

Utbildningen i Stockholm genomförs den 14 november och deltar gör representanter från sjukhus, kommuner, idrottsförbund, distriktsförbund, internationella evenemang och flertalet elitidrottsföreningar inom olika idrotter.

– Vi vill med denna utbildning öka kunskapen hos de som arrangerar publika idrottsevenemang. Jag vet att kunskapen kan rädda liv när den omsätts till handlingar. Det har jag erfarenhet av i mitt jobb som chef för polisen i Region Stockholm, säger Ulf Johansson.

Utbildningen genomfördes i Umeå den 12 november och kommer även att hållas i Göteborg den 27 november och Malmö den 5 december.

För mer information om arbetet med idrottsrörelsens terrorberedskap, program för utbildningsdag med mera - kontakta

Lena Sahlin
Säkerhetsansvarig Riksidrottsförbundet

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

Gemensamt arbete för att hitta bästa organiseringen av Svensk Antidoping2.12.2019 09:01:19 CETPressmeddelande

Arbetet med analys av världsantidopingkoden och organisering av Svensk Antidoping intensifieras. Samverkan med regeringen, Sveriges olympiska kommitté, SOK, representanter från specialidrottsförbund och före detta aktiva elitidrottare, inleds för att under 2020 leda fram till beslut om hur arbetet mot doping organiseras för bästa effekt och samtidigt säkerställa att världsantidopingkoden följs.

​Utredningens entydiga resultat – ingen grund för påståenden riktade mot Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson4.9.2019 20:46:00 CESTPressmeddelande

Under perioden 31 maj till 2 juni tog Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst emot anmälningar som med olika innehåll samtliga gäller Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna. En oberoende utredning har gjorts av Setterwalls Advokatbyrå AB i Göteborg. De har kontaktat samtliga visselblåsare via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst i syfte att samla in eventuell ytterligare information kring gjorda påståenden. Vidare har ett antal intressenter, som antingen bedömts kunna bidra med relevant information eller som har en koppling till Björn Eriksson och säkerhetsfrågan, intervjuats. Slutligen har såväl dokumentation från Riksidrottsförbundet och från andra källor som intern och extern kommunikation, inklusive e-post, granskats för att kunna ta ställning till de påståenden som gjorts i visselblåsningarna. Utredningen visar att Björn Eriksson inte har agerat på ett sätt som har påverkat hur Riksidrottsförbundets arbete kring idrottsrelaterade säkerhetsf