Föreläsning om barnets rätt i vården

Barnombudsmannen i Uppsala föreläser om barnets rätt i vården på vårdcentralen Ekeby Hälsocenter lördagen den 19 november kl 12.30.

Ekeby Hälsocenter fyller fem år och firar det med öppet hus lördagen den 19 november kl 11-14.

En av programpunkterna är föreläsningen med Landstingets barnombudsman Martin Price.

- Barnets perspektiv är viktigt och får inte tappas bort i vården, därför är vi glada att Landstingets barnombudsman kommer hit och föreläser på vårt femårsjubileum, säger Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

Föreläsningen kommer att ta upp olika aspekter av bemötande och information till barn som behöver sjukvård. Vad kan barnen och deras vårdnadshavare förvänta sig? Vad säger lagen?

- Barnet i hälso- och sjukvård har fått en alltmer tydlig ställning som fullvärdig patient. Vårdcentraler med energi och barnperspektiv kan lägga sig i framkant av den här utvecklingen, säger Landstingets barnombudsman Martin Price.

Barnets rätt i hälso- och sjukvård har varit inriktad på behandling och överlevnad. På senare år har barnet också fått allt tydligare rätt till delaktighet och inflytande. Lag efter lag har ändrats och rutiner börjar komma på plats.

Men vad betyder detta för vårdnadshavarens roll? Och hur påverkas vanliga situationer som provtagning, vaccination, journalen och beslut om vård?

Det mesta talar för att mer av vården flyttas ut från sjukhusen till vårdcentraler. Tillsammans med barnet och familjen kan verksamheten bli avgörande för att ge ett barn en god och frisk uppväxt. Landstingets barnombudsman Martin Price menar att barnrätten är en bra karta för utvecklingen av primärvård.

Föreläsningen kommer att ta upp bland annat följande frågor:

- Barnets ställning i vården. Delaktighet, inflytande och beslut.

- Vårdnadshavarens ställning i vården.

- Några vanliga situationer: provtagning, vaccination, journalen och beslut om vård.

Publiken kan ställa frågor.

======================

Martin Price

Länsbarnombudsman

Barnombudsmannen i Uppsala

Drottninggatan 8 • 753 10 Uppsala

martin.price@boiu.se

======================

Övriga föreläsningar på Öppet Hus den 19 november:

- 11.15 Verksamhetschef Mats Brolin om Ekeby Hälsocenters historia, versamhet och framtid.

- 11.25 Malena Ranch (MP), Ordförande i Vårdstyrelsen

- 11.30 Panelsamtal med politiker "Utveckling i primärvården"

- 13.00 Föreläsning "Vad kostar en kalori", Sheima Al-Adili, Leg. Dietist

- 13.30 Föreläsning "Så håller du kroppen skadefri", Linda Lövqvist, Leg. Fysioterapeut, löpbloggerska, PT

Martin Price, länsbarnombudsman i Uppsala

Ekeby Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral, gynekologi och psykoterapi.

Ekeby Hälsocenter erbjuder även hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Ekeby Hälsocenter ägs av Ekebygruppen Vård och Omsorg AB som även äger vårdcentralen Aros Hälsocenter och Ability Care som bedriver arbete med ungdomar med psykisk ohälsa.

Hälsoteamet på Ekeby Hälsocenter erbjuder olika typer av hälsoinsatser. Teamet består av allmänläkare, gynekologer, psykiater, fysioterapeuter, barnmorskor, distriktssköterskor, sjuksköterskor, dietist, psykologer, psykoterapeuter, kuratorer, undersköterskor, biomedicinsk analytiker och hälsopedagog.

Syftet med det hälsofrämjande arbetet är att förstärka både den fysiska och psykiska hälsan hos våra patienter. Insatserna är även ämnade att inspirera till att göra positiva livsstilsförändringar som leder till bättre och långvarig hälsa, som mer fysisk träning och bättre kostvanor.

Ekeby Hälsocenter startade i november 2011. Vårdcentralen finns i anrika Ekeby bruk i Uppsala. Efterfrågan från patienterna är stor och växande. Ekeby Hälsocenter är en av de större vårdcentralerna i Uppsala län och har närmare 10.000 listade patienter. För att kunna ta emot alla som söker sig till oss med bibehållen hög patientsäkerhet och tillgänglighet, korta väntetider och god service har vi kontinuerligt ökat våra resurser i form av personal och lokaler.

Vi är drygt 60 medarbetare fördelat på cirka 45 heltider. Vi arbetar i ett Hälsoteam där alla kollegor är nyckelpersoner med sin unika erfarenhet och kompetens.

Aros Läkarmottagning blir Aros Hälsocenter med ny ägare29.8.2018 08:33Pressmeddelande

Två av Uppsalas större vårdcentraler - Ekeby Hälsocenter och Aros Läkarmottagning - blir systervårdcentraler genom att ägarna till Ekeby Hälsocenter förvärvar Aros Läkarmottagning. I samband med ägarbytet byter Aros Läkarmottagning namn till Aros Hälsocenter. Förändringarna innebär att de två vårdcentralerna utvecklar sitt samarbete och kommer tillsammans att kunna erbjuda god tillgänglighet och ett brett utbud av hälso- och sjukvårdstjänster av hög kvalité.