Meliva AB

Föreläsning om barnets rätt i vården

Barnombudsmannen i Uppsala föreläser om barnets rätt i vården på vårdcentralen Ekeby Hälsocenter lördagen den 19 november kl 12.30.

Ekeby Hälsocenter fyller fem år och firar det med öppet hus lördagen den 19 november kl 11-14.

En av programpunkterna är föreläsningen med Landstingets barnombudsman Martin Price.

- Barnets perspektiv är viktigt och får inte tappas bort i vården, därför är vi glada att Landstingets barnombudsman kommer hit och föreläser på vårt femårsjubileum, säger Mats Brolin, verksamhetschef på Ekeby Hälsocenter.

Föreläsningen kommer att ta upp olika aspekter av bemötande och information till barn som behöver sjukvård. Vad kan barnen och deras vårdnadshavare förvänta sig? Vad säger lagen?

- Barnet i hälso- och sjukvård har fått en alltmer tydlig ställning som fullvärdig patient. Vårdcentraler med energi och barnperspektiv kan lägga sig i framkant av den här utvecklingen, säger Landstingets barnombudsman Martin Price.

Barnets rätt i hälso- och sjukvård har varit inriktad på behandling och överlevnad. På senare år har barnet också fått allt tydligare rätt till delaktighet och inflytande. Lag efter lag har ändrats och rutiner börjar komma på plats.

Men vad betyder detta för vårdnadshavarens roll? Och hur påverkas vanliga situationer som provtagning, vaccination, journalen och beslut om vård?

Det mesta talar för att mer av vården flyttas ut från sjukhusen till vårdcentraler. Tillsammans med barnet och familjen kan verksamheten bli avgörande för att ge ett barn en god och frisk uppväxt. Landstingets barnombudsman Martin Price menar att barnrätten är en bra karta för utvecklingen av primärvård.

Föreläsningen kommer att ta upp bland annat följande frågor:

- Barnets ställning i vården. Delaktighet, inflytande och beslut.

- Vårdnadshavarens ställning i vården.

- Några vanliga situationer: provtagning, vaccination, journalen och beslut om vård.

Publiken kan ställa frågor.

======================

Martin Price

Länsbarnombudsman

Barnombudsmannen i Uppsala

Drottninggatan 8 • 753 10 Uppsala

martin.price@boiu.se

======================

Övriga föreläsningar på Öppet Hus den 19 november:

- 11.15 Verksamhetschef Mats Brolin om Ekeby Hälsocenters historia, versamhet och framtid.

- 11.25 Malena Ranch (MP), Ordförande i Vårdstyrelsen

- 11.30 Panelsamtal med politiker "Utveckling i primärvården"

- 13.00 Föreläsning "Vad kostar en kalori", Sheima Al-Adili, Leg. Dietist

- 13.30 Föreläsning "Så håller du kroppen skadefri", Linda Lövqvist, Leg. Fysioterapeut, löpbloggerska, PT

Martin Price, länsbarnombudsman i Uppsala

Meliva AB

Melivas resa i Sverige började under 2020 i samgåendet med ett flertal erfarna vårdgivare, och är redan en av landets allra största aktörer inom primärvård med omkring 110 000 listade patienter. I nuläget är vi ungefär 500 medarbetare inom Meliva.

Vi har en gedigen erfarenhet bakom oss med rötter från den finska vårdgivaren Mehiläinen, som sedan 1909 varit ledande inom sjuk- och hälsovården i vårt nordiska grannland. Mehiläinen var också tidigt drivande i digitaliseringen av vård i mobilen och datorn, en utveckling Meliva fortsätter att driva i Sverige.

Läs mer på meliva.se

Om Meliva i Stockholm

I Stockholm bedriver Meliva primärvård på 11 vårdcentraler, från Jakobsberg och Solna i norr till Södertälje och Nynäshamn i söder.

Om Meliva i Västra Götaland

I Västra Götaland finns Melivas vårdcentraler i Landvetter och Fredriksdal, samt Lillugglans BVC med tre enheter i Göteborg och Landvetter.

Om Meliva i Uppsala

Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård och företagshälsovård, samt social omsorg.

Ekeby HälsocenterAros Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Uppsala Hälsocenter är filial till Aros Hälsocenter.

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på drygt 100 mkr.

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB ägs av Meliva AB sedan 2022-02-07.

Mer information finns på www.meliva.se.

Följ Meliva AB

Senaste pressmeddelandena från Meliva AB

Nordens största sjukvårdsaktör fortsätter sin storsatsning på Sverige 2024 – samlar erfarna vårdgivare under namnet Meliva5.2.2024 08:03:08 CET | Pressmeddelande

Sjukvårdsaktören Meliva, som lanserades som en del av finska Mehiläinen 2020, fortsatte växa i Sverige under 2023 med sex nya verksamheter i Stockholm och Uppsala. Inom primärvård har Meliva över 140 000 patienter och totalt 35 mottagningar i regionerna Stockholm, Uppsala och Västra Götaland. Under 2024 planerar Meliva att fortsätta växa för att på längre sikt erbjuda vård på nationell nivå.