Föreläsningsturnén Tobaksbarn laddar om!

Idag, den 31 augusti, går startskottet för Tobaksbarn 2015. Totalt kommer över 200 föreläsningar att genomföras i 20 av Sveriges 21 län. Hittills har över 60 000 elever mött föreläsarna och i år beräknas ytterligare 30 000 elever få ta del av föreläsningen.

Nytt för årets turné är bland annat att informationsmaterial från Human Rights Watch och Tobacco Atlas kommer att användas i föreläsningarna. De nya perspektiven på tobak engagerar och berör ungdomar. Det handlar om hur tobak ofta odlas i fattiga länder och att barnarbete är vanligt förekommande på plantagen men att samma sak även förekommer i USA. Dessutom riktas en aggressiv marknadsföring av tobak mot barn och ungdomar i fattigare länder.

Två team kommer att genomföra över 200 föreläsningar på skolor runt om i Sverige.

– Att få inspirera och utbilda unga människor om tobaksbarn ett riktigt hedersuppdrag. A Non Smoking Generation satsar i år ännu mer på YouTube för att nå fler och det känns som ett framgångsrecept, säger Olle Öberg, som är en av föreläsarna och känd från YouTube-kanalen STHLM Panda.

De första orterna som besöks under turnén är Falköping, Göteborg, Mölndal, Stockholm, Nacka och Upplands-Väsby.

Föreläsningsturnén går att följa på Instagram; nonsmokingofficial. Dessutom finns det möjlighet att göra sin röst hörd och ladda upp egna filmer på temat ”Tobaksbarn” i A Non Smoking Generations YouTube-kanal via tobaksbarn.se

Tobaksbarn är ett projekt finansierat av Sida som består av en fyra månader lång föreläsningsturné riktad till högstadie- och gymnasieskolor, webbplatsen tobaksbarn.se samt en lärarhandledning med förslag på lektionsupplägg anpassat till läroplanen.

Kontakt:
Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation, 0733-393 644 helen@nonsmoking.se

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomarsjälva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsatobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.