Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Föreningar och förbund ansöker om 1,3 miljarder kronor i stöd

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd på grund av corona för närmare 1,3 miljarder. Riksidrottsförbundet har en grannlaga uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen om 500 miljoner kronor.

Coronapandemin får svåra ekonomiska konsekvenser för idrottsrörelsen. Regeringen har givit ett särskilt paket om 500 miljoner kronor för att stödja genom krisen.

Under 1-15 maj ansökte drygt 4000 föreningar och förbund om stödet för ekonomiska konsekvenser under perioden 12 mars-30 juni. Summerat uppgår ansökningarna till närmare 1,3 miljarder kronor. Föreningar har sökt för 1 120 miljoner kronor och förbund söker stöd för 140 miljoner kronor.

– Att regeringens stöd inte räcker till att kompensera alla föreningar och förbund är inte överraskande. Vi har en grannlaga uppgift att fördela stödet på bästa sätt. Men jag kan redan nu säga att vi inte har möjlighet att kompensera alla fullt ut och troligen kommer alla inte heller känna sig helt nöjda, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsstyrelsen förväntas ta beslut om fördelning av stöd den 11 juni för att idrottsföreningar ska kunna få pengarna före midsommar.

Även om delar av råd och rekommendationer över tid kan komma att ändras är det sannolikt att anpassningar kommer att krävas av idrotten även långt efter sista juni. Därför kommer idrottsrörelsen att ha omfattande negativa ekonomiska effekter under sommaren och hösten. Riksidrottsförbundet gör en prognos över ekonomiska konsekvenser från 1 juli och framåt.

– Stora evenemang som O-ringen och Gothia cup som går i juli är inställda, men får inte stöd i detta krispaket. Jag ser att vi kommer behöva ytterligare stöd från regeringen för att hålla idrottsrörelsen levande när restriktionerna drar ut på tiden, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Tidigare nyhet om antal föreningar som sökt stöd

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna