Företag går miste om miljarder - Fundler lanserar smart investeringstjänst för företagare

Företagare saknar ofta alternativ för att investera sina likvida medel. Inte sällan hamnar de på bankkontot med obefintlig ränta och förlorad avkastning. Årligen försvinner miljarder genom inflationen.Nu lanserar Fundler en investeringstjänst för företagare som bygger på den produkt som redan ger rekordavkastning för privatpersoner. "Egenföretagare driver Sveriges ekonomi men får många gånger dåliga villkor för att driva sin egen. Vår nya företagstjänst erbjuder ett enkelt och smidigt sätt att investera sin vinst" säger Anna-Lena Wretman, vd på Fundler.
Anna-Lena Wretman, vd på Fundler

Jämfört med likvärdiga konkurrenter är Funder den svenska fondrobot med högst riskjusterad avkastning sedan starten 2016. Nu tar man nästa steg och erbjuder samma förvaltning åt företag. Att hitta bra alternativ för de pengar som företag inte har omedelbart behov av, upplevs ofta som krångligt och dyrt. Oro för att inte snabbt ha tillgång till pengarna när de behövs, gör att många företag väljer ett vanligt bankkonto för sin överlikviditet i stället för en mer lönsam placering.

Anna-Lena Wretman, vd på Fundler, drivs av att göra bra investeringar tillgängliga för alla. Hennes erfarenhet är att många svenska företagare missar chansen till god avkastning genom att låta sin vinst förbli vilande på ett bankkonto. 75 procent av svenska företag är enmansbolag och ytterligare 20 procent microbolag med 2-10 anställda och för Anna-Lena är det en självklarhet att den här stora gruppen som i hög utsträckning driver Sveriges ekonomi ska ha bra verktyg för att enkelt kunna driva sin egen.

– Hos de traditionella bankerna är det ofta både krångligt och dyrt att få bra villkor och hjälp att placera företagets vinst. Att låta pengarna ligga på bankkontot kan kännas tryggt, men de sjunker med tiden i värde. Årligen handlar det om miljarder som företag går miste om genom inflationen, säger hon.

Fundlers nya tjänst är digital och bygger på den redan väl etablerade investeringstjänster för privatpersoner. Nu blir det enkelt för företagare att investera på börsen. Funders anpassar och optimerar fondsparandet efter önskvärd tidshorisont och risknivå – en tidsödande och svår uppgift att göra på egen hand.

– Att driva företag är ofta mer än heltid, snarare en livsstil. Ofta är det förenat med stort ansvar och en högre risk än om man är anställd. För mig är det en självklarhet att hjälpa den här gruppen som på så många sätt bidrar till samhällets ekonomi. Företagarnas ökade chans till avkastning bidrar även till samhället i stort.

Genom att vara med och bygga upp Getswish från grunden, bolaget bakom betalningstjänster Swish, var Anna-Lena Wretman med och revolutionerade betalningar. Nu vill hon göra samma sak med investeringar och här är svenska egenföretagare en stor och viktig grupp. För henne är detta i allra högsta grad en fråga om att demokratisera möjligheten att göra smarta investeringar.

– Det är otroligt viktigt att vi börjar informera svenska företagare om vikten av ett sparande som är väl placerat.

Fundler har drygt fem års förvaltningshistorik och kunnat ge högst riskjusterad avkastning bland likvärdiga konkurrenter. Nu vill vi ge alla företagare möjlighet att sätta sitt kapital i arbete. Vi gör det till en låg avgift och villkor som är anpassade för företagarens förutsättningar. Administration och skatterapportering digitaliseras så att du slipper allt pappersarbete, men ändå har full insikt och kontroll och ägna din tid åt annat, säger Anna-Lena Wretman.

Annika Javestad, CMO, Fundler
Telefon: +46 702 29 18 82
Email: annika@fundler.se

Anna-Lena Wretman, vd på Fundler