Uppsala kommun

Företag mer nöjda med Uppsala kommuns upphandlingar

Dela
Företag som lämnar anbud till Uppsala kommuns upphandlingar blir alltmer nöjda. Det visar en nyligen genomförd mätning av nöjd kundindex (NKI) där resultatet har förbättrats för tredje året i rad. Mest nöjda är företagen med kommunens effektivitet, information och kommunikation.

Uppsala kommun upphandlar varor och tjänster för cirka 3,7 miljarder kronor varje år och har i uppdrag att genomföra så affärsmässiga och bra affärer som möjligt för skattebetalarnas pengar samtidigt som det ska resultera i avtal väl anpassade för kommunens verksamhet.

- Näringslivet är en viktig samarbetspartner för kommunen när Uppsala växer. En förutsättning för det är att vi har bra kvalitet på våra upphandlingar och att företag är nöjda när de gör affärer med kommunen. Det här resultatet visar att vi är på rätt väg, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

- Vi jobbar aktivt med att förbättra företagsklimatet i Uppsala. Som ett steg i det inrättar vi nu ett upphandlingsråd med representanter från kommun och näringslivet. Det kommer ge oss bättre verktyg för att styra upphandlingarna och förhoppningsvis ännu bättre resultat i framtida mätningar, säger Mohamad Hassan (L), kommunalråd och ordförande i kommunens nystartade upphandlingsråd.

Som ett led i arbetet att uppfattas som en mer attraktiv affärspartner har Uppsala kommun nyligen genomfört en mätning av NKI till samtliga leverantörer som lämnat anbud under perioden 1 maj till 31 december 2018. Totalt rör det sig om 56 upphandlingar och enkäten gick ut till 238 anbudsgivare. Enkäten omfattade fyra områden; effektivitet, information och kommunikation, tillgänglighet och bemötande samt kompetens. Betygsskalan var 1-5 och totalt svarade 106 anbudsgivare. Jämfört med förra mätningen har förändring främst skett inom områdena information och kommunikation samt kompetens. Bäst betyg får områdena effektivitet med 4,06 i snittbetyg, samt information och kommunikation med 3,95. I toppen av alla frågor ligger bland annat ”Hur nöjd var du med vårt bemötande mot dig som anbudsgivare” med betyget 4,02.

- Jag är både glad och stolt över de fina betygen. Vi har arbetat hårt med allt ifrån leverantörsdialoger och bemötande till arbete med våra upphandlingsmallar. Nu ska vi analysera resultaten ytterligare och se hur vi kan bli ännu bättre, säger Susanne Afzelius, upphandlingschef.

Resultat från Uppsala kommuns mätningar av nöjd kundindex (NKI):

1 januari - 30 september 2017: snittbetyg 3,61
1 oktober 2017 - 30 april 2018: snittbetyg 3,72
1 maj - 31 december 2018: snittbetyg 3,86

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Uppsala kommun
Uppsala kommun

753 75 Uppsala

https://www.uppsala.se/

Uppsala är Sveriges fjärde största stad. I kommunen bor över 240 000 personer.

Följ Uppsala kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uppsala kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye