Företag och hushåll behöver tydligt besked om elstöd

Alla elanvändare behöver få ett tydligt besked om att de omfattas av det elstöd som regeringen aviserat. Den uppmaningen riktar Fastighetsägarna i ett brev till Svenska kraftnät och kräver också besked om när ett stöd kan vara på plats för att underlätta för företags och hushålls planering.

Energikrisen har inneburit dramatiska kostnadsökningar för alla energikonsumenter. De höga elpriserna påverkar fastighetsägare direkt då de använder el i sin verksamhet. Därtill så påverkas hyresgästerna, hushåll och företag.

Svenska kraftnät fick i augusti regeringens uppdrag att utforma ett elprisstöd till konsumenter och företag. Senast 15 november ska ett stöd finnas på plats. Det är alldeles för sent anser Fastighetsägarna. I ett brev till Svenska kraftnät kräver Fastighetsägarna besked om att alla elanvändare ska omfattas av elprisstödet.

– Det finns företag som redan nu säger att de har svårt att driva sin verksamhet vidare på grund av de höga elkostnaderna. Regeringen har aviserat ett högkostnadsskydd för elkunder och vi kan inte nog understryka hur viktigt det är att omgående bringa klarhet i hur stor ersättning företag, hyresgäster och fastighetsägare kan få, det säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

I brevet efterlyser Fastighetsägarna en dialog med Svenska kraftnät om hur ett stöd kan utformas.

– Bostäder och lokaler är en av de största elanvändarna i Sverige. Det är därför både naturligt och nödvändigt att myndigheterna för en dialog med oss om hur ett stöd kan utformas, så att det blir så effektivt som möjligt, säger Anders Holmestig.

Hyrorna i Stockholm behöver höjas med 9,5 procent28.9.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

För att hantera de kraftiga ränte- och förvaltningskostnaderna skulle hyrorna behöva höjas med upp mot 25 procent under 2023. Enligt den överenskommelse som bostadsmarknadens parter ingick tidigare i år ska dock stor hänsyn tas till tidigare års utveckling, vilket innebär att hyreshöjningen mer än halveras i förhållande till behoven. Fastighetsägarna Stockholms yrkande inför de kommande förhandlingarna om 2023 års hyresjustering är en höjning på 9,5 procent.

Bra att regeringen vill underlätta för fastighetsägare att vräka grovt kriminella5.7.2022 14:22:03 CEST | Pressmeddelande

Regeringen tillsätter en ny statlig utredning med uppdraget att göra det lättare för fastighetsägare att kunna vräka kriminella som använder lokaler och bostäder för brottslighet. – Det är ett stort samhällsproblem att organiserad brottslighet etablerar sig i lokaler som det sedan är mycket svårt för fastighetsägare att bli av med. Det behövs effektiva juridiska verktyg och det är därför bra att regeringen lyssnat på fastighetsbranschen, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.