Företagarna ger bra betyg till kommunens service
I dag presenterade SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) sin rapport om hur företagare uppfattade kommunens myndighetsutövning 2018. För Norrköpings kommun ligger NKI (nöjd-kund-index) på samma nivå som året innan.
– Vi vill ha en återkoppling på vad företagarna som varit i kontakt med oss tycker. Genom undersökningen får vi besked från företagarna vad de är nöjda med och vad de tycker vi behöver bli bättre på och vi jobbar hårt för att bli bättre och ständigt utveckla oss, säger Pontus Lindblom näringslivsdirektör.
Kommunerna som ingår i undersökningen ger ett snitt på NKI 72 av 100 möjliga. NKI-värde 72 innebär att företagare generellt sett är nöjda med kommunernas service. Som jämförelse får statliga myndigheter i genomsnitt ett NKI-värde på 58 och Skatteverket som bästa myndighet ett NKI på 70 i Svenskt Kvalitetsindex branschstudier. Norrköping hamnade på NKI 73, vilket är samma nivå som föregående år.
Rapporten visar att det finns ett starkt engagemang för företagsfrågor bland Sveriges kommuner och att företagarna samtidigt blir allt nöjdare med kommunernas service.
– Ett bättre företagsklimat är prioriterat av oss i Kvartetten. Min personliga åsikt är att vi kommer att se ännu bättre siffror framöver och det grundar jag på den återkoppling jag fått från företagare, säger kommunalrådet Reidar Svedahl (L).
Jämfört med andra kommuner i undersökningen tappar Norrköping från plats 70 till plats 90 även om index är oförändrad. Det beror på att fler kommuner har förbättrat sina siffor.
NKI-värde för kommuner i Östergötlands län:
- Mjölby kommun, NKI 78
- Norrköpings kommun, NKI 73
- Linköpings kommun, NKI 70
- Finspångs kommun, NKI 70
- Motala kommun, NKI 69
SKL har sedan 2010 gjort sex så kallade öppna jämförelser av hur nöjda företagare är med kommunernas service och effektivitet i myndighetsutövningen. Kommunernas genomsnittliga NKI-värde (NKI: Nöjd kund-index) har ökat vid varje tillfälle, från 66 till 72 av 100 möjliga.
– Kommunerna utvecklar systematiskt sin företagsservice. Det är en central del i arbetet för ökad tillväxt och ett bättre lokalt företagsklimat. Det är glädjande att arbetet ger konkreta resultat, säger Katrien Vanhaverbeke, chef för sektionen för lokal och regional utveckling på SKL.
Fakta om mätningen
Cirka 30 000 företagare har bedömt kommunernas service inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. 184 kommuner och 11 gemensamma förvaltningar har deltagit i undersökningen. SKL:s undersökning görs i samverkan med Stockholm Business Alliance.
Mer information samt hela rapporten finns att läsa på SKL:s webbplats.
Kontakt:
Pontus Lindblom
Titel: Näringslivsdirektör, Norrköpings kommun
Telefon: 070-667 27 40
Reidar Svedahl (FP)
Titel: Kommunalråd
Telefon: 011-15 11 08
Britt Forsberg
Titel: Näringslivsutvecklare, Näringslivskontoret, Norrköpings kommun
Telefon: 0730-20 22 84
_______________________________________________________
Avsändare: Andreas Schander, presskommunikatör
Telefon: 072-598 66 75
Bilder
Om
Följ Norrköpings kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Norrköpings kommun
Arbetsförberedande insatser har gett bättre resultat än väntat27.3.2024 13:58:10 CET | Pressmeddelande
För ett år sedan införde Norrköpings kommun en ny enhet som skulle arbeta riktat med individer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Arbetet har gett goda resultat och fortsätter. Samtidigt görs nya insatser för att nå ännu fler.
Pressinbjudan: Arbetsförberedande insatser har gett bättre resultat än väntat25.3.2024 10:04:45 CET | Pressmeddelande
För ett år sedan införde Norrköpings kommun en ny enhet som skulle arbeta riktat med individer som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Arkitekttävlingen för centralstationen avgjord20.3.2024 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Norrköpings kommun har i samarbete med Sveriges Arkitekter arrangerat en tävling om hur den nya centralstationen med närmiljö ska se ut. Nu har juryn utsett det vinnande förslaget.
Var med och forma Norrköpings gemensamma vision18.3.2024 12:35:30 CET | Pressmeddelande
En ny vision för Norrköpings kommun arbetas fram under 2024. Under perioden 18 mars - 5 maj har alla i Norrköping möjlighet att delta i arbetet genom att svara på tre frågor om Norrköping.
Pressinbjudan: Moa Martinson – Åter till industristaden18.3.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Media hälsas välkommen till pressvisning av utställningen Moa Martinson – Åter till industristaden torsdag den 21 mars kl 10.00 på Norrköpings stadsmuseum.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum