Företagarna på Skansen trimmar verksamhet och erbjudande inför öppning och påsk

I morgon slår Skansen äntligen upp portarna igen. Inför öppningen har småföretagarna och restauratörerna på Skansen anpassat sina erbjudande så att besökarna kan njuta av påsken på ett säkert sätt i Skansens vackra miljöer.

I samband med årets Skansenpremiär den 1 april är det också dags att slå upp dörrarna för de flesta av områdets restauranger och kaféer. Allt för att välkomna påskens gäster med tända brasor, värmande mat och härlig fika i enlighet med gällande restriktioner.

– Äntligen öppnar vi igen! Det firar vi med våffelfrossa, enklare maträtter och fantastiska smörgåsar på hembakat bröd. Allt finns att avnjutas på vår vackra uteservering eller i det mysiga plåtslageriet framför en brasa. Givetvis med säkert avstånd mellan gästerna och hantering av eventuellt kösystem, meddelar Elisabeth Folkesson på Café Petissan inför öppningshelgen.

Flickorna Helin inviger våren och terrassen på långfredagen. Det blir trädgårds risotto på stora paella fat, bärpaj, cava och sangria på menyn. Även Kulturrestaurangernas serveringsställen Våffelbruket, Gamla Krogen och Balderslunden öppnar upp.

– Vi erbjuder matiga klämvåfflor i Våffelbruket och nya spännande hamburgare med fokus på ekologiska råvaror och hemgjorda dressingar i Balderslunden. I Gamla Krogen hittar ni strömming med potatispuré och brynt smör. Vi ser oerhört mycket fram emot att öppna upp igen, säger Anna Dahl Tillander på Kulturrestauranger.

Krogen Stora Gungan fortsätter med bordsreservering och har numera en utvidgad uteservering med fantastisk utsikt över hela Stockholm. Bordsreservationer tas emot inomhus.

Gubbhyllan inför bordsbokning och har platser både inom- och utomhus. Här hittar du en vällagad lunch, enklare rätter och fika. Det kommer finnas nyvevad glass, smörgåstårtor och möjlighet till ”take-away” i trädgårdspaviljongen.

Koloni öppnar den 17 april om vädret tillåter och kommer att erbjuda Eko picknick påsar för stora och små för dem som vill sitta i det fria. Glasbruket håller öppet i hyttan och butiken. Om Galejan Rogers Karuseller kan öppna den 1 april är i skrivande stund inte klart. Ambitionen är att öppna om säkerheten tillåter det. Snus- och tändsticksmuseet öppnar 1 maj. Skansen-Akvariet håller tyvärr stängt tillsvidare på grund av rådande restriktioner.

För mer information om öppningserbjudanden, bokningar och öppettider, vänligen besök skansen.se eller kontakta:

Anna Dahl Tillander, Kulturrestauranger
anna@burgsvikgroup.se, 073-981 6739

KC Wallberg, Gubbhyllan
kc@mittmatrike, 070-635 7089

Liselotte Sjöberg, Krogen Stora Gungan
liselotte@krogenstoragungan.se, 073-982 4593

Jonas Sandström, Koloni
jonas@koloni.se, 070-445 2184

Susanne Helin, Flickorna Helin
info@flickornahelin.se, 070-482 6953

Ana Wahlström, Skansen Akvariet
Ana.wahlstrom@skansen-akvariet.se, 073-543 7546

Martin Ehrensvärd, Glasbruket
martin@stockholmsglasbruk.se, 070-097 9781

Roger Adolfsson, Galejan
roger.adolfsson@telia.com, 070-46 33 898

Elaine Edholm, Snus- och Tändsticksmuseum
elaine.edholm@swedishmatch.com, 070-244 0676

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.