Företagarna på Skansen trimmar verksamhet och erbjudande inför öppning och påsk

I morgon slår Skansen äntligen upp portarna igen. Inför öppningen har småföretagarna och restauratörerna på Skansen anpassat sina erbjudande så att besökarna kan njuta av påsken på ett säkert sätt i Skansens vackra miljöer.

I samband med årets Skansenpremiär den 1 april är det också dags att slå upp dörrarna för de flesta av områdets restauranger och kaféer. Allt för att välkomna påskens gäster med tända brasor, värmande mat och härlig fika i enlighet med gällande restriktioner.

– Äntligen öppnar vi igen! Det firar vi med våffelfrossa, enklare maträtter och fantastiska smörgåsar på hembakat bröd. Allt finns att avnjutas på vår vackra uteservering eller i det mysiga plåtslageriet framför en brasa. Givetvis med säkert avstånd mellan gästerna och hantering av eventuellt kösystem, meddelar Elisabeth Folkesson på Café Petissan inför öppningshelgen.

Flickorna Helin inviger våren och terrassen på långfredagen. Det blir trädgårds risotto på stora paella fat, bärpaj, cava och sangria på menyn. Även Kulturrestaurangernas serveringsställen Våffelbruket, Gamla Krogen och Balderslunden öppnar upp.

– Vi erbjuder matiga klämvåfflor i Våffelbruket och nya spännande hamburgare med fokus på ekologiska råvaror och hemgjorda dressingar i Balderslunden. I Gamla Krogen hittar ni strömming med potatispuré och brynt smör. Vi ser oerhört mycket fram emot att öppna upp igen, säger Anna Dahl Tillander på Kulturrestauranger.

Krogen Stora Gungan fortsätter med bordsreservering och har numera en utvidgad uteservering med fantastisk utsikt över hela Stockholm. Bordsreservationer tas emot inomhus.

Gubbhyllan inför bordsbokning och har platser både inom- och utomhus. Här hittar du en vällagad lunch, enklare rätter och fika. Det kommer finnas nyvevad glass, smörgåstårtor och möjlighet till ”take-away” i trädgårdspaviljongen.

Koloni öppnar den 17 april om vädret tillåter och kommer att erbjuda Eko picknick påsar för stora och små för dem som vill sitta i det fria. Glasbruket håller öppet i hyttan och butiken. Om Galejan Rogers Karuseller kan öppna den 1 april är i skrivande stund inte klart. Ambitionen är att öppna om säkerheten tillåter det. Snus- och tändsticksmuseet öppnar 1 maj. Skansen-Akvariet håller tyvärr stängt tillsvidare på grund av rådande restriktioner.

För mer information om öppningserbjudanden, bokningar och öppettider, vänligen besök skansen.se eller kontakta:

Anna Dahl Tillander, Kulturrestauranger
anna@burgsvikgroup.se, 073-981 6739

KC Wallberg, Gubbhyllan
kc@mittmatrike, 070-635 7089

Liselotte Sjöberg, Krogen Stora Gungan
liselotte@krogenstoragungan.se, 073-982 4593

Jonas Sandström, Koloni
jonas@koloni.se, 070-445 2184

Susanne Helin, Flickorna Helin
info@flickornahelin.se, 070-482 6953

Ana Wahlström, Skansen Akvariet
Ana.wahlstrom@skansen-akvariet.se, 073-543 7546

Martin Ehrensvärd, Glasbruket
martin@stockholmsglasbruk.se, 070-097 9781

Roger Adolfsson, Galejan
roger.adolfsson@telia.com, 070-46 33 898

Elaine Edholm, Snus- och Tändsticksmuseum
elaine.edholm@swedishmatch.com, 070-244 0676

Stiftelsen Skansens vd John Brattmyhr väljer att sluta sin tjänst under 202328.9.2022 15:12:21 CEST | Pressmeddelande

Den 1a oktober i år har Stiftelsen Skansens vd John Brattmyhr varit verksam på Skansen i 17 år. Han har tillsammans med alla medarbetare stärkt Skansen som en av Sveriges mest populära besöksmål, navigerat genom upp och nedgångar, pandemi, gästrekord och utveckling av Skansen som en attraktiv plats att besöka. Nu väljer John att avsluta sin tjänst på Skansen med siktet inställt på att vara fortsatt aktiv med intressanta styrelseuppdrag.

Stiftelsen Skansen öppnar 90-konto – ”en kvalitetsstämpel för utökat insamlingsarbete”31.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skansen ansökte i början av året om ett 90-konto vilket nu har beviljats av Svensk Insamlingskontroll. Initiativet är delvis en följd av den ekonomiska kris som Skansen upplevde under pandemin. Att inneha ett 90-konto utgör en väl ansedd och etablerad kvalitetsstämpel för allt insamlingsarbete som bedrivs inom stiftelser, ideella föreningar och andra organisationer.