Svea Bank AB (publ)

Företagens hållbarhetsarbete allt viktigare

Klimatfrågan tar en allt större plats i samhällsdebatten och majoriteten av svenska företag tror att kraven på hållbarhetsarbetet kommer stiga de kommande åren. Det visar en ny rapport från bank- och finansgruppen Svea. Snabba leveranser, fri frakt och fler valmöjligheter är parallellt med hållbarhet något som företagen tror kommer bli viktigare framöver.

För fjärde året i rad presenterar bank- och finansgruppen Svea sin rapport Digital försäljning. Rapporten visar att kraven på hållbarhet är något som företagen inte tror kommer lätta framöver. Sju av tio tror istället att konsumenternas krav på hållbarhet kommer stiga de kommande tre åren.

Samtidigt spås de flexibla logistik- och leveransmöjligheterna bli ännu viktigare att erbjuda privatpersoner i framtiden. Företagen tror att kraven på snabba leveranser och fri frakt är något som kommer öka med åren. Det uppger 30 respektive 26 procent. Dessutom tror en av fem att kraven på leverans samma dag kommer att stiga, vilket kommer utmana företagens möjligheter att hålla nere sin klimatpåverkan.

Företag med hållbarhetsstrategi - färre till antalet

I dag har 72 procent av landets B2B- och B2C-företag en hållbarhetsstrategi. En siffra som i princip står oförändrad jämfört med fjolårets resultat, då 71 procent uppgav detsamma. Dessutom är det en minskning från 2019 års rapport då 74 procent av företagen svarade att de hade upprättat en hållbarhetsstrategi.

– I dag har majoriteten av företagen en implementerad hållbarhetsstrategi, vi ser dock en minskning när vi jämför mot tidigare år. Det kan vara en svår balansgång då det kostar att agera hållbart samtidigt som man måste tänka på verksamhetens lönsamhet. Att visa upp sitt hållbarhetsarbete som företag kan stärka relationen med kunden. Samtidigt finns det en utmaning i hur man visar detta på ett transparent och så bra sätt som möjligt. Det kan vara klokt att se över möjligheten att upprätta en hållbarhetsstrategi och hur man gör detta på bästa sätt om man saknar en sådan, säger Thomas Svensson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Svea Bank AB (publ)

Om Svea Ekonomi AB (publ)
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Amazon-effekt?: Dubbelt så många företag som i fjol planerar att börja sälja på externa digitala marknadsplatser22.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Antalet svenska företag som överväger att använda sig av externa digitala marknadsplatser har fördubblats på ett år. Sex procent av alla företag säljer i dag via externa tjänster och 15 procent överväger att börja göra det. Men många B2B-företag är fortfarande skeptiska. Det visar årets digitala försäljningsrapport från bank- och finansgruppen Svea.

Svag tillväxt under julhandeln: Förseningar sänker e-handlarnas förväntningar9.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Det börjar bli dags för en av årets mest intensiva shoppinghögtider och för många inom e-handelsbranschen brukar Black Week även signalera startskottet för julhandeln. Men hur ser e-handlarna på årets julhandel? Sena leveranser splittrar årets förväntningar. Närmare sex av tio spår en svag eller ingen tillväxt alls. Det visar en ny e-handelsindikator från Payson och Svea.

Black Friday slår nytt rekord men Black Month är framtiden27.11.2021 08:14:19 CET | Pressmeddelande

Black Friday slår nya rekord medan Black Week – och framförallt Black Month – har en ännu starkare tillväxt. Det konstateras när Prisjakt och Svea Ekonomi summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Ekonomi ökade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 4,1 procent, medan Black Week och Black Month hittills haft en tillväxt på 8,1 % respektive 13,2 % procent. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.