Företagens hållbarhetsarbete allt viktigare
För fjärde året i rad presenterar bank- och finansgruppen Svea sin rapport Digital försäljning. Rapporten visar att kraven på hållbarhet är något som företagen inte tror kommer lätta framöver. Sju av tio tror istället att konsumenternas krav på hållbarhet kommer stiga de kommande tre åren.
Samtidigt spås de flexibla logistik- och leveransmöjligheterna bli ännu viktigare att erbjuda privatpersoner i framtiden. Företagen tror att kraven på snabba leveranser och fri frakt är något som kommer öka med åren. Det uppger 30 respektive 26 procent. Dessutom tror en av fem att kraven på leverans samma dag kommer att stiga, vilket kommer utmana företagens möjligheter att hålla nere sin klimatpåverkan.
Företag med hållbarhetsstrategi - färre till antalet
I dag har 72 procent av landets B2B- och B2C-företag en hållbarhetsstrategi. En siffra som i princip står oförändrad jämfört med fjolårets resultat, då 71 procent uppgav detsamma. Dessutom är det en minskning från 2019 års rapport då 74 procent av företagen svarade att de hade upprättat en hållbarhetsstrategi.
– I dag har majoriteten av företagen en implementerad hållbarhetsstrategi, vi ser dock en minskning när vi jämför mot tidigare år. Det kan vara en svår balansgång då det kostar att agera hållbart samtidigt som man måste tänka på verksamhetens lönsamhet. Att visa upp sitt hållbarhetsarbete som företag kan stärka relationen med kunden. Samtidigt finns det en utmaning i hur man visar detta på ett transparent och så bra sätt som möjligt. Det kan vara klokt att se över möjligheten att upprätta en hållbarhetsstrategi och hur man gör detta på bästa sätt om man saknar en sådan, säger Thomas Svensson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea Ekonomi.
Nyckelord
Kontakter
Thomas SvenssonPartner Manager
Tel:+46(0)70-545 66 25thomas.svensson@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi AB (publ)
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum