Företagens IT säkerhet är mer hotad än någonsin när personal i större utsträckning jobbar hemma

Många företag saknar helt eller delvis skydd mot den ökade storm av cyber-angrepp som organisationer utsätts för i skuggan av Covid-19 pandemin. Bristande kontroll då många anställda arbetar på distans, i kombination med förändringar i anställdas beteende när de jobbar hemma, bidrar till den ökade digitala säkerhetsutmaning som företag står inför just nu.

Ökade säkerhetsrisker med att arbeta på distans

Det har blivit allt svårare att skydda känsliga data när den sprids på hemmadatorer med mycket varierande säkerhet, men även via fjärranslutna företagsdatorer. Även personal som jobbar hemma via virtuella privata nätverk (VPN), som skapar säkra tunnlar för digital trafik, är en del av problemet då detta i många fall skapar en tunnel från hemnätverket in till företagets nätverk utan begränsning eller filtrering av trafik.

"Det finns en unik historisk situation som inträffar digital i bakgrunden av denna viruspandemi och det är en cyberbrottspandemi" säger Niklas Bendelius, VD för IT-företaget Further AB

Ökat antal cyberattacker

Enligt företagets VD har cyberattacker på både små och stora företag ökat som en följd av coronaviruset. Cyberbrottslingar använder COVID-19-situationen för att lura internetanvändare att klicka på länkar i phishing-meddelanden och utnyttjar företagets cyberutmaning när allt fler anställda arbetar hemifrån. Cyberbrottslingar utnyttjar också att anställda laddar ner mjukvara, likt Zoom, för företagsmöten. De kriminella hackar via dessa in sig i företagets datasystem för att stjäla lösenord och känslig information.

Det finns enligt företaget inte heller någon anledning att tro att angreppen kommer att minska i takt med hälsoläget stabiliseras. Speciellt inte med tanke på att många företag nu funderar i banorna kring att fortsätta arbeta på distans, hela eller delar av arbetstiden.

Utbilda anställda i IT-säkerhet

Att utbilda anställda är lika viktigt som att använda rätt säkerhetsprogram. Ju mer företag lär sig om säkerhetsrisker i IT-miljön, desto mer hjälper vi dem att göra cyberbrott verkligt för de anställda.

Därför har Further tagit fram ett helt nytt utbildningspaket för företag i IT-säkerhetsmedvetenhet. Genom enkla praktiska tips får företagen lära sig om hur man bäst skyddar sig mot digitala angrepp. Further erbjuder även en genomgång av IT-miljön och sammanställer eventuella åtgärder som kan vara nödvändiga.