Företagsledare utmanar varandra för att utrikes födda ska hitta jobb

– Många inrikes födda svenskar får jobb genom tips från sina nätverk, problemet är att vår målgrupp generellt inte har lika väletablerade nätverk. Med vårt initiativ kommer istället tipsen från företagsledare som skapar jobbmöjligheter och nominerar nästa ledare som gör samma sak. Hittills i år har vi skapat över 250 jobbmöjligheter, säger Sofi Fridland, vd på rekryteringsbolaget Just Arrived.

Bland de som är inskrivna som arbetslösa på Arbetsförmedlingen har andelen utomeuropeiskt födda ökat från cirka 10 procent i början av tjugohundratalet till att utgöra 47,8 procent under 2018. Arbetslösheten bland utrikes födda var under 2020 18,8 procent, jämförelsevis var arbetslösheten bland inrikes födda vid samma tidpunkt 4,6 procent. En förklaring till varför arbetslösheten gått upp ytterligare under 2020 och 2021 härleds bland annat till coronakrisen. I samband med att Sverige öppnar upp igen efter pandemin vill Just Arrived påskynda återhämtningen bland utrikes födda.

Tipsrekrytering är en metod som bygger på att anställda på ett företag engagerar sitt befintliga nätverk för att tillsätta nya roller. I den här satsningen uppmanar Just Arrived företagsledare snarare än anställda att tipsa om jobbmöjligheter.

– Arbete är en av de viktigaste faktorerna för att inkluderas i ett samhälle och här hoppas vi kunna skapa trygghet för många hundratals utrikes födda personer. Det som känns extra värdefullt är att det var ett liknande initiativ som 2015 utgjorde grunden för Just Arrived, säger Leo Sjökvist, affärsutvecklingschef på rekryteringsbolaget Just Arrived.

Just Arrived grundades 2015, i samband med den då rådande flyktingsituationen. Sedan dess har de träffat tusentals individer som flyttat till Sverige av alla möjliga skäl och är i dag experter på att validera och matcha interkulturell talang med företag. De erbjuder rekryterings- och bemanningslösningar, föreläsningar om interkulturell mångfald samt stöd för arbetstillstånd.