Barncancerfonden

Företagssamarbeten stärker Barncancerfondens insamling

29.1.2016 09:58 | Barncancerfonden

Dela

Barncancerfonden är Sveriges enskilt största finansiär av barncancerforskning. Barncancerfonden får inga bidrag från stat, kommun eller landsting utan är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Under 2015 har Barncancerfonden fortsatt att arbeta tillsammans med företagspartners för att stärka finansieringen av barncancerforskning.

– Våra samarbeten med företag är otroligt viktiga för oss. Jag tycker också att det är roligt att se hur kreativa våra partnerföretag är som initierar olika kampanjer, aktiverar sina medarbetare och gör egna event för att bidra ytterligare till vår insamling, säger Åsa Blomberg, chef för företagsinsamling på Barncancerfonden.

De tre största samarbetena som Barncancerfonden har med företag gav under 2015 en sammanlagd insamling på mer än 7 miljoner kronor.


BMW

För tredje året i rad genomförde BMW sin provkörningskampanj ”Kör för livet” till förmån för Barncancerfonden. Under de tre år som BMW varit partner till Barncancerfonden har de samlat in totalt 6 728 890 miljoner kronor. Närmare 40 personer från företaget har också varit med och cyklat i Ride of Hope, ett cykellopp som varje sommar går förbi de sex barncancercenter som finns i Sverige.

– Upplägget för ”Kör för livet” är enkelt: för varje provkörning under kampanjperioden skänker BMW 100 kr till Barncancerfonden. Kampanjen har överträffat målet varje år och samlade 2015 in 2 689 200 kronor, motsvarande 5833 forskartimmar, säger Anders Brocknäs, VD för BMW Sverige

Svensk Fastighetsförmedling
Svensk Fastighetsförmedling och Barncancerfonden ingick partnerskap i början av 2015. Under året har mäklarfirman hunnit genomföra flera kampanjer och samlat in stora summor till forskningen kring barncancer. Kampanjen ”Rum för livet” genomfördes under både våren och hösten. Under kampanjperioderna skänkte Svensk Fastighetsförmedling 100 kr till Barncancerfonden för varje genomförd bostadsvärdering. Utöver det har många franchisetagare inom organisationen samlat in pengar i sina butiker, bland annat genom att sälja armband. En del mäklare har också skänkt fem kronor per visningsgäst. Som avslutning på vårt första år som partners auktionerade Svensk Fastighetsförmedling ut ett antal dockhus som inretts av framgångsrika inredningsprofiler. Total har samarbetet genererat 2 403 400 kronor till barncancerforskningen under 2015.

– Vi stödjer kampen mot barncancer genom att göra det vi kan allra bäst, att värdera, visa och sälja bostäder. Våra mäklare gör ett fantastiskt jobb med att dagligen samla in pengar till stöd för Barncancerfonden, ett bidrag till de som behöver det allra mest, säger Tanja Ilic, vd på Svensk Fastighetsförmedling.

Lidl
Dagligvaruhandelsföretaget Lidl har varit huvudsponsor till Ride of Hope under flera år. Under cykelloppet så står Lidl för en stor del av omkostnaderna och bjuder också alla deltagande cyklister på mat vid depåstopp och målgångar under nio dagar. Medarbetare på Lidl, allt ifrån butikspersonal till företagets ledning i Sverige, har också cyklat i loppet. I Lidls butiker finns returmaskiner där man kan skänka panten till Barncancerfonden. På Nobeldagen 2015 anordnade Lidl banketten Le Bon där biljettintäkterna från 1300 gäster gick direkt till Barnacncerfondens arbete, totalt 513 000 kronor. Dessutom uppmanades gästerna att swisha sin dricks direkt till Barncancerfonden, vilket gav ytterligare 50 000 kronor.

Under de år som Lidl har varit partner har de bidragit med runt 2 miljoner kronor årligen till forskningen kring barncancer. Siffrorna för 2015 är inte helt färdiga än med det ser ut som att det kommer att landa närmare 3 miljoner kronor.

– Barncancerfonden är vår viktigaste ideella samarbetspartner och det känns fantastiskt roligt att få arrangera Le Bon banketten till förmån för deras livsviktiga arbete. Det finns ett stort engagemang internt hos oss och vi hoppas att bidraget från alla våra aktiviteter under året ökar möjligheten för Barncancerfonden att nå sin vision att utrota barncancer, säger Katarina Rosenqvist, hållbarhetschef, Lidl Sverige.

Nyckelord

Kontakter

Om

Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Efter att ha arbetat i närmare 35 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.

Följ Barncancerfonden

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från Barncancerfonden