Förhandlingar startar om nya kollektivavtal i privat vård och omsorg

Löneökningar med tre procent och en särskild satsning på yrkesutbildade. Samt krav på mer hållbara arbetstider. Det kräver Kommunal i förhandlingarna med Vårdföretagarna om nya kollektivavtal för anställda i privat vård och äldreomsorg där nuvarande avtal går ut den sista maj.

Idag överlämnar Kommunal kraven på nya kollektivavtal till Vårdföretagarna. Det handlar dels om kollektivavtalet för vård och behandlingsverksamhet samt omsorgsverksamhet, kallat bransch E. Dels handlar det om anställda inom privat äldreomsorg, kallat bransch F. Nuvarande kollektivavtal löper ut den sista maj i år.

Kommunal kräver löneökningar på 3 procent inom båda avtalen. Dessutom kräver Kommunal att ett särskilt utrymme på 0,5 procent skapas utöver det för att göra en särskild satsning på yrkesutbildade inom vård och omsorg.

- Rekryteringsbehoven är enorma i välfärden. Det är därför Kommunal kräver att yrkesutbildning, precis som i andra yrken, lönar sig även i vården och omsorgen, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

- Utöver lönekraven har vi flera krav för att få mer hållbara arbetstider. Det måste bli lättare att kombinera yrkesliv med privatliv för medlemmar i Kommunal, också det för att göra det ännu mer attraktivt att söka sig till eller stanna kvar i vården och omsorgen, säger Lenita Granlund.

Fakta/Bland Kommunals avtalsyrkanden finns:

Löner (både bransch E och F)

Löneökningar på 3 procent.

Krav på ett särskilt utrymme om 0,5 procent utöver ovanstående osch som fördelas till yrkesutbildade grupper.

Höjda lägstalöner och ersättningar motsvarande löneökningarna

Arbetstider

Tydligare skrivningar om när jour kan förläggas och begränsningar av hur mycket jour som kan arbetas per månad (Bransch E)

Arbetstidsmåttet för nattarbete fastställs till 32 timmar för att göra arbetstiderna mer hållbara (Bransch E)