Förhandlingarna klara – Schibsted avvecklar SMAB

Förhandlingarna mellan Schibsted i Sverige och SJF-klubben på bemanningsbolaget SMAB har avslutats. Med grund i att allt färre efterfrågar bolagets tjänster avvecklas nu SMAB. Totalt berörs 27 medarbetare.

Förhandlingarna mellan Schibsted i Sverige och SJF-klubben på bemanningsbolaget SMAB har avslutats. Foto: Jerker Ivarsson/Aftonbladet

Schibsted Media Bemanning AB, SMAB, är Schibsted Sveriges bemanningsbolag för de publicistiska verksamheterna. Det startade 2012 för att tillgodose koncernens tidningar med personal till vikariat och projekt och samtidigt erbjuda medarbetarna en tillsvidareanställning. För fem år sedan hade bolaget 160 anställda journalister.

Efterfrågan av SMAB:s tjänster har stadigt minskat under ett antal år. I våras hade bolaget 34 anställda och Schibsted Sverige tog beslutet att verka för en avveckling av bolaget då behovet av ett bemanningsbolag i Schibsted inte längre fanns.

Under våren har förhandlingar därför förts mellan Schibsted Sverige och den lokala fackklubben från SJF.

– Vi har haft konstruktiva samtal med facket som landat i att vi nu är överens om hur en avveckling ska gå till, säger Eva Idmark Lindström, HR-direktör, Schibsted Sverige.

Totalt kommer 27 medarbetare att sägas upp från och med 1 september. Samtliga anställda i SMAB erbjuds hjälp och stöd från Trygghetsrådet, TRR.

Av de 34 anställda som fanns i SMAB när förhandlingarna inleddes har flera fått andra tjänster under våren, några inom Schibsted andra hos externa arbetsgivare.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media18.9.2019 14:45:00 CESTPressmeddelande

Nyhetsmedier analyseras mot performance media i en ny rapport som mediebyrånätverket GroupM tagit fram i samarbete med Sveriges största mediehus; Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet. "Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag – speciellt performance media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det", säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.