Förhandlingarna med Pappers skjuts upp

Även förhandlingarna med Pappers skjuts fram till i höst till följd av coronapandemin. Det står klart efter förhandlingar på fredag eftermiddag mellan Industriarbetsgivarna och Pappers.

Per Widolf, förhandlingschef på Industriarbetsgivarna, säger att det är viktigt att alla tar ett gemensamt ansvar i den här situationen.

– Läget förändras inte månad för månad eller vecka för vecka, utan timme för timme. Med den turbulens som finns måste parterna på arbetsmarknaden ta ansvar för stabilitet.

Kollektivavtalet mellan Industriarbetsgivarna och Pappers förlängs till den 31 oktober 2020.

– Vi har enats om att förhandlingarna läggs på is fram till hösten. Då återupptar vi processen där vi står i dag. Det här är det enda ansvarsfulla sättet att hantera en sån här situation, säger Per Widolf.

Industriarbetsgivarna: ”Högt lönebud från medlarna”20.10.2020 13:30:00 CESTPressmeddelande

Industriarbetsgivarna konstaterar att det lönebud som de opartiska ordförandena (OpO) har lämnat är mycket högt. Förslaget är på 4,5 procent på 29 månader. "Vi konstaterar att lönebudet är på en mycket hög nivå och det ligger absolut på smärtgränsen av vad svenska företag klarar av. Men vi är beredda att acceptera budet då det innehåller en nedväxling av löneökningstakten från nuvarande nivå", säger Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf.