Trafikverket

Förlängd byggtid för Ekerövägen

Dela

Väg 261, Ekerövägen, ska breddas med ett kollektivkörfält mellan Tappström och Nockeby. Trafikverket planerade tidigare för en byggtid på tre år, men delar av arbetet har behövt projekteras om och upphandlingen har dragit ut på tiden. Den totala byggtiden blir därför istället fyra år, och hela sträckan öppnar för trafik 2023. Framkomligheten påverkas dock inte i större omfattning av att byggtiden blir längre.

Illustration på den färdiga Ekerövägen, Tillflykten-Edeby
Illustration på den färdiga Ekerövägen, Tillflykten-Edeby

– Kollektivkörfältet på Ekerövägen byggs i tre entreprenader och byggstarten har skett successivt. Upphandlingen av den sista entreprenaden mellan Kanton och Nockeby har dragit ut på tiden eftersom att handlingar för breddningen av Nockebybron har fått projekteras om. Det här gör att vi tyvärr inte kommer att kunna erbjuda ett sammanhängande körfält för kollektivtrafiken förrän 2023, säger Pia Andersson projektenhetschef på Trafikverket.

Att bredda en befintlig, öppningsbar bro har visat sig vara mycket mer komplext än vad Trafikverket först förutsåg. Det har krävts mer omfattande och tidskrävande beräkningar än planerat, för att säkra att den befintliga bron och grundläggningen klarar en större last till följd av breddningen.

– Framkomligheten under byggtiden påverkas inte i större omfattning av att den totala byggtiden blir längre, berättar Pia Andersson. Trafikverket arbetar med flera aktörer för att hitta effektiva lösningar för en god framkomlighet under hela byggtiden. Kollektivtrafikkörfältet i de två entreprenaderna mellan Edeby och Tappström kommer att färdigställas successivt under 2021 och 2022 och ger en bättre framkomlighet för kollektivtrafiken i eftermiddagsrusningen.

Sträckan längs Ekerövägen som Trafikverket bygger ut med ett kollektivkörfält är 9 kilometer lång. I arbetet ingår breddning av två broar, en ny Tappströmsbro och ett nytt tunnelrör vid Lindö. Parallellt med arbetet på Ekerövägen pågår bygget av E4 Förbifart Stockholm, som ska binda ihop de norra och södra delarna av länet, och ge fler anslutningar till och från Ekerö.

Fakta om breddningen av väg 261, Ekerövägen

  • Antalet körfält på Ekerövägen utökas från tre till fyra. Ett körfält i varje riktning kommer att användas för kollektivtrafik under rusningstid.
  • Sträckan som ska byggas om går från Nockeby i Bromma till Tappström på Ekerö och är 9 kilometer lång. Vägplanen för Ekerövägen omfattar 7 av dessa 9 kilometer. Resterande 2 kilometer hanteras i vägplanen för E4 Förbifart Stockholm. Ekerövägen ansluts till E4 Förbifart Stockholm via två nya trafikplatser på Lovön.
  • Det finns tre broar på sträckan. Nockebybron och Drottningholmsbron ska breddas. Tappströmsbron ersätts av en ny, öppningsbar bro.
  • Vägen går genom ett FN-skyddat världsarv, naturreservatet Lovön och på broar över vattentäkten Mälaren.
  • Bygget startade under 2019 och förväntas pågå i fyra år.

Kontakter

Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Pia Andersson, projektenhetschef Trafikverket, 010-123 85 63
Josefine Gröndahl, presskommunikatör Trafikverket, 010-123 04 61

Bilder

Illustration på den färdiga Ekerövägen, Tillflykten-Edeby
Illustration på den färdiga Ekerövägen, Tillflykten-Edeby
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum