Trafikverket

Förlängd byggtid och ökad kostnad för Förbifart Stockholm

Dela
E4 Förbifart Stockholm är ett komplext bygge som ska bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar och är viktigt för att skapa en tillgänglig Stockholmsregion. Cirka fyra år in i byggskedet får Förbifart Stockholm en ny tid- och kostnadsplan. Orsaken är flera händelser som har inträffat sedan byggstart.
Pågående tunnelarbete. Fotograf:Mikael Ullén
Pågående tunnelarbete. Fotograf:Mikael Ullén

– Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket idag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk, säger projektchef Johan Brantmark. De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö.

Under året har Trafikverket arbetat med en ny tid- och kostnadsanalys för projektet, som nu är klar. Analysen visar på en ökad kostnad på cirka 10 procent, vilket motsvarar 3,3 miljarder kronor. Det innebär att kostnaderna i nationell plan ökar från 34,4 till 37,7 miljarder kronor. Bedömningen i dag är att hela den nya sträckningen av E4 Förbifart Stockholm kan öppnas för trafik 2030, istället för 2026. Möjligheten att öppna en del av sträckan tidigare utreds.

Framdriften av cirka 55 kilometer tunnel har inte gått i den takt som Trafikverket, i tidigare analyser, planerat för. Arbetet har försvårats av att berget hållit sämre kvalitet än vad undersökningar hittills visat. Det handlar om svaghetszoner vid Mälarpassagen, och i de norra delarna har berget behövt tätas mer än beräknat.

– Vi ser också i den nya analysen att installationen och testningen av den nya anläggningen kommer att ta längre tid och kosta mer än först beräknat, berättar Johan Brantmark.

Den energiförbrukning och elkraftsutrustning som kommer att behövas för att hålla i gång anläggningen motsvarar en mindre kommun. En säker högteknologisk anläggning kräver tid att testas. Den delen kommer att ta längre tid än vad Trafikverkets tidigare analyser visade på.

Arbetet fortsätter som planerat med den finansiering som finns i Nationell plan. Nu har Trafikverket aviserat de nya förutsättningarna för regeringen och dialogen i frågan behöver fortsätta i syfte att säkra hur den långsiktiga finansieringen ska hanteras. Parallellt är det viktigt att få en ny entreprenör på plats på Lovön och att fortsätta produktionen på bred front. Under hösten har framdriften av projektet pågått längs hela sträckan och Trafikverket har sprängt cirka 800 meter tunnel per månad.

Fakta:

  • Den nya sträckningen av E4 är 21 km lång från Kungens Kurva till Häggvik. Sex trafikplatser ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet vid flera europavägar.
  • Cirka 18 km av den nya vägen går i tunnel, och totalt med huvudtunnel, arbetstunnel och ramptunnel blir det cirka 55 km tunnel.
  • Trafikverket bygger vägen i ett tjugotal större entreprenader, och i den här fasen av projektet befinner sig tretton entreprenader i ett intensivt byggskede. Ytterligare en entreprenad startar efter upphandlingen på Lovö.
  • När bergtunnlarna är klara kommer nästa del av bygget som är tekniska installationer. Den mängd kraft som ska installeras för att hålla alla system igång motsvarar en mindre kommun i storlek motsvarande Filipstad.
  • När Trafikverket öppnar vägen för trafik innebär det att mängden komplexa vägar dubbleras i Stockholm.
  • I våras upphandlade Trafikverket en tillfällig entreprenör ute på Lovö. En ny entreprenör väntas vara på plats i det delprojektet efter årsskiftet.

Kontakter

För intervjuförfrågningar, kontakta kommunikatör Elinor Haag, 010-123 10 12, elinor.haag@trafikverket.se
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00

Bilder

Pågående tunnelarbete. Fotograf:Mikael Ullén
Pågående tunnelarbete. Fotograf:Mikael Ullén
Ladda ned bild
Projektchef Johan Brantmark
Projektchef Johan Brantmark
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 9000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye