Förlängt omställningsstöd bra för företagen

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen förlänger omställningsstödet till april för krisande företag. Förlängda stöd är viktigt för Sveriges företagare för att ta sig igenom pandemin. Med förlängningen ges möjlighet för företag att täcka fasta kostnader, vilket underlättar för både lokalhyresgäster och fastighetsägare att komma starkt ur krisen.

Regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna har idag meddelat att det statliga omställningsstödet för krisande företag förlängs till att omfatta både mars och april 2021. Fastighetsägarna driver att omställningsstödet behöver förlängas till juni 2021 och välkomnar därför dagens besked.

– Fastighetsägarna har drivit att omställningsstödet behöver förlängas för att skapa långsiktiga förutsättningar för företagare. Att regeringen nu förlänger omställningsstödet är ett positivt och viktigt besked för Sveriges företagare för att underlätta för lokalhyresgäster att komma starkt ur krisen, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Omställningsstödet är ett stöd till företag för att täcka fasta kostnader så som hyror. Med förlängningen av omställningsstödet ger regeringen nu förutsättningar för lokalhyresgäster att fortsätta driva sina verksamheter. Det underlättar för både lokalhyresgäster och fastighetsägare och minimerar allt för långtgående konsekvenser för samhällsekonomin, säger Anders Holmestig.

Fel att återinföra ett misslyckat hyresrabattstöd25.2.2021 15:41:53 CETPressmeddelande

Det statliga hyresrabattstödet som riksdagen idag beslutat att återinföra kommer inte heller denna gång att uppnå sitt syfte. Resurserna bör istället användas till att förlänga omställningsstödet så att det sträcker sig fram till juni 2021. Hyresrabattstödet är ett administrativt krångligt och långsamt system som fanns under andra kvartalet 2020 men som avvecklades då det inte fungerade särskilt väl.

Nedstängningsstöd måste komma på plats nu17.2.2021 13:44:27 CETPressmeddelande

De möjligheter till nedstängning av butiker, gym, frisörer och annan service som regeringen nu förbereder behöver följas av omedelbart besked om rätt till ersättning till de som drabbas. Den tillfälliga pandemilagen som ger regeringen möjligheter att stänga verksamheter har funnits på plats sedan början av januari men fortfarande saknas besked om hur verksamheter ska ersättas. Nu behöver förordningen om nedstängningsstöd komma på plats omgående.

Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov12.2.2021 11:35:09 CETPressmeddelande

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.

Fastighetsägare vill hyra ut lokal till vaccination mot covid-19 – stoppas av momsregler och tillgänglighetskrav5.2.2021 14:40:09 CETPressmeddelande

Svenska folket planeras att massvaccineras mot covid-19 under första halvan av 2021. Sjukvårdens behov av lokaler är därför stort. Många hyresvärdar runt om i Sverige vill hjälpa till genom att upplåta lokaler för vaccinering. Ett krångligt regelverk riskerar dock att sätta käppar i hjulet. På grund av nuvarande momsregler kan de som hyr ut sina lokaler drabbas av ett ekonomiskt bakslag.