Förlängt omställningsstöd bra för företagen

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen förlänger omställningsstödet till april för krisande företag. Förlängda stöd är viktigt för Sveriges företagare för att ta sig igenom pandemin. Med förlängningen ges möjlighet för företag att täcka fasta kostnader, vilket underlättar för både lokalhyresgäster och fastighetsägare att komma starkt ur krisen.

Regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna har idag meddelat att det statliga omställningsstödet för krisande företag förlängs till att omfatta både mars och april 2021. Fastighetsägarna driver att omställningsstödet behöver förlängas till juni 2021 och välkomnar därför dagens besked.

– Fastighetsägarna har drivit att omställningsstödet behöver förlängas för att skapa långsiktiga förutsättningar för företagare. Att regeringen nu förlänger omställningsstödet är ett positivt och viktigt besked för Sveriges företagare för att underlätta för lokalhyresgäster att komma starkt ur krisen, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Omställningsstödet är ett stöd till företag för att täcka fasta kostnader så som hyror. Med förlängningen av omställningsstödet ger regeringen nu förutsättningar för lokalhyresgäster att fortsätta driva sina verksamheter. Det underlättar för både lokalhyresgäster och fastighetsägare och minimerar allt för långtgående konsekvenser för samhällsekonomin, säger Anders Holmestig.

Fler fastighetsföretag kritiska till kommunens centrumarbete12.5.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det har blivit tuffare att bedriva ett fastighetsföretag i Karlstad. Det visar undersökningen Fastighetsföretagarklimatet från Fastighetsägarna. I Karlstad har index sjunkit och är nu nere på sin lägsta nivå hittills. Kommunen ligger dock fortfarande något över snittet för de undersökta kommunerna. Sedan föregående undersökning har stödet för kommunens centrumarbete minskat kraftigt.

Bottenvåningarnas betydelse i framtidens stad27.4.2021 07:46:12 CEST | Pressmeddelande

”Levande bottenvåningar – dröm och realitet” är en ny rapport från Fastighetsägarna Stockholm som beskriver vad verksamheter i bottenvåningar betyder för en attraktiv stad. Den visar också vilka förändringar som sker i innehållet i bottenvåningarna och diskuterar förutsättningarna för en levande stad framöver. För att lyckas med omställningen som bottenvåningarna nu står inför bör kommunerna ta fram en stadslivspolicy istället för en handelspolicy menar Helena Olsson, chef för stadsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm.