Förlängt omställningsstöd bra för företagen

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen förlänger omställningsstödet till april för krisande företag. Förlängda stöd är viktigt för Sveriges företagare för att ta sig igenom pandemin. Med förlängningen ges möjlighet för företag att täcka fasta kostnader, vilket underlättar för både lokalhyresgäster och fastighetsägare att komma starkt ur krisen.

Regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna har idag meddelat att det statliga omställningsstödet för krisande företag förlängs till att omfatta både mars och april 2021. Fastighetsägarna driver att omställningsstödet behöver förlängas till juni 2021 och välkomnar därför dagens besked.

– Fastighetsägarna har drivit att omställningsstödet behöver förlängas för att skapa långsiktiga förutsättningar för företagare. Att regeringen nu förlänger omställningsstödet är ett positivt och viktigt besked för Sveriges företagare för att underlätta för lokalhyresgäster att komma starkt ur krisen, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Omställningsstödet är ett stöd till företag för att täcka fasta kostnader så som hyror. Med förlängningen av omställningsstödet ger regeringen nu förutsättningar för lokalhyresgäster att fortsätta driva sina verksamheter. Det underlättar för både lokalhyresgäster och fastighetsägare och minimerar allt för långtgående konsekvenser för samhällsekonomin, säger Anders Holmestig.