Förlängt samarbetsavtal mellan SDHL och Svenska Ishockeyförbundet

Svenska Ishockeyförbundet och SDHL AB har förlängt samarbetsavtalet fram till och med säsongen 2025/2026.

Det nu förlängda samarbetsavtalet ger SDHL AB ytterligare förutsättningar att utveckla de kommersiella rättigheterna för både SDHL och SM-slutspelet och löper över vinter-OS 2026.

Avtalet mellan SDHL AB och SIF är en del i att fortsatt stärka den samlade svenska hockeyrörelsen, både nationellt och internationellt. Genom att SDHL AB disponerar rättigheterna ökar vi tillsammans förutsättningarna för SDHL-föreningarna att kunna utveckla en kraftfullare elitmiljö för spelarna i ligan. Detta ligger helt i linje med den dam och flick-satsning som nu också görs centralt från Svenska Ishockeyförbundet i samråd med SDHL, regioner och distrikt.

– I den sammanhållna svenska ishockeyn är det naturligt att SDHL AB har samma förutsättningar som de andra ligorna att utveckla sina kommersiella rättigheter. Samtidigt lägger vi även fast hur vi tillsammans satsar på ett slagkraftigt landslag, inte minst som en del av satsningen mot OS 2026. som kan bidra till att skapa ett ännu större intresse och fler idoler som vi sen kan se i SDHL, säger Anders Larsson, ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.

– Med det här förlängda samarbetet skapar vi ännu större förutsättningar för SDHL att utvecklas som produkt. Vi har också utvecklat samarbetet på den tävlingsadministrativa sidan i elitkommittén dam, vilket ger möjligheter till ökade sportsliga förutsättningar för SDHL och dess föreningar, säger Cecilia Hager, ordförande elitkommitté dam och styrelseledamot Svenska Ishockeyförbundet.

Antalet tjejer som vill spela ishockey blir allt fler. Drömmar att nå den absoluta toppen finns hos många och viljan att ta sig hela vägen dit blir dessutom mer realistisk om det finns en stark och spännande liga på hemmaplan. Fler förebilder och idoler på nära håll är och kommer att vara en viktig ingrediens i att få fler tjejer att stanna kvar inom ishockeyn ännu längre.

– Det är mycket glädjande att vi tillsammans med förbundet kan utveckla vårt samarbete och därmed större möjligheter att öka det kommersiella värdet och fortsätta bygga ett ökat intresse för SDHL. En liga som redan är Europas bästa liga och där vi sett ett ökat intresse under senaste åren, säger Agne Bengtsson, ordförande i SDHL AB.

Avtalet mellan SDHL AB och SIF sträcker sig till och med säsongen 2025/2026.