Förlängt uppdrag rörande storskalig testning av covid-19

Nu står det klart att Infosolutions i samarbete med Samtrans Omsorgsresor får fortsatt förtroende av Folkhälsomyndigheten att bistå samhället med nationell storskalig testning av covid-19. Syftet är att även fortsättningsvis kunna erbjuda regionerna testkapacitet för påvisande av covid-19. Det förlängda uppdraget sträcker sig fram till 31 mars 2022, med möjlighet till ytterligare förlängning.

Samtrans Omsorgsresor och Infosolutions får fortsatt förtroende av Folkhälsomyndigheten att bistå samhället med nationell storskalig testning av covid-19.

Redan i april 2020 tog Infosolutions tillsammans med Samtrans Omsorgsresor initiativ till mobila teststationer för att snabbt få igång kapacitet för provtagning av covid-19. Över 250 mobila provtagningsenheter etablerades i regioner runt om landet.

– Vi är stolta över att även fortsättningsvis kunna hjälpa samhället med logistik och övriga tjänster kopplat till testning. Vi hoppas självklart att behovet successivt ska minska, men vi kommer att vara redo med nya praktiska och innovativa lösningar för att hantera de behov som samhället har, säger Eric Steijer, Marknadschef för Samtrans Omsorgsresor.

I februari 2021 tilldelades Infosolutions i samarbete med Samtrans Omsorgsresor och Apoteket AB uppdraget av Folkhälsomyndigheten att bistå samhället med nationell storskalig testning av covid-19, tillgängligt för de regioner som ville ha tjänsten. Hittills har över 5 miljoner tester genomförts av leverantörerna i 15 av landets 21 regioner.

– Vi fortsätter att leverera mobil testverksamhet där det behövs. Samarbetet med regionerna har varit det som gjort att människor i hela landet har kunnat testa sig. På det viset har smittspridningen minskat och gett möjligheten till vanligt liv för den som varit frisk, säger Alex Stendahl, vd och grundare av Infosolutions.

Drop-in-provtagning av covid-19 återinförs i Region Stockholm22.9.2021 11:52:59 CEST | Pressmeddelande

I januari i år startade Samtrans Omsorgsresor, på uppdrag av Region Stockholm en mobil provtagningsenhet där invånare med symtom i Tensta, Rinkeby och Husby erbjöds drop-in-provtagning för covid-19. Efter avtalets slut, tog en annan aktör vid, i somras beslutade regionen att pausa verksamheten, då vaccinationstakten ökade och behovet inte längre bedömdes som lika stort. Den 21 september startade provtagningsverksamheten återigen upp och det blir Samtrans Omsorgsresor som fått förnyat och utökat förtroende av Region Stockholm att driva assisterad drop-in-provtagning för covid-19. Enheterna utökas till fyra och kommer att alternera mellan ett flertal platser inom regionen.

Ny undersökning lyfter kvalitetsbrister inom svensk färdtjänst20.9.2021 09:36:57 CEST | Pressmeddelande

En nationell undersökning som har genomförts av Demoskop på uppdrag av Samtrans omsorgsresor visar att många upplever väsentliga förbättringsmöjligheter inom den särskilda kollektivtrafiken i Sverige. Så många som 11 procent av den vuxna befolkningen i Sverige nyttjar själv eller har någon närstående som nyttjar en behovsanpassad transporttjänst. Endast hälften av de tillfrågade upplever att resandet fungerar bra medan knappt 2 av 10 tycker att resorna fungerar mycket eller ganska dåligt.

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass och blir ledande i Sverige inom omsorgsresor6.5.2021 08:43:26 CEST | Pressmeddelande