Formel 1-bana i Europa, mer prispengar, ny bil och satsning på Porsche Approved Cup i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2022

7-8 maj avgjordes årets första deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu presenterar mästerskapet sina planer för 2022! Ny bil, Porsche 911 GT3 Cup (992), kalender med en deltävling på en Formel 1-bana i Europa, speciell satsning på Porsche Approved Cup och en total prispott på 650.000 kr är några av nyheterna.

2022 introduceras nya Porsche 911 GT3 Cup (992) i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Förutom nya bilen är det dessutom redan klart att kalendern innehåller en deltävling på en Formel 1-bana i Europa, att det blir en speciell satsning på Porsche Approved Cup samt att det kommer finnas 650.000 kr att tävla om i mästerskapet.

Det går undan i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Både på och vid sidan av banan. Två veckor efter årets premiär offentliggör nu mästerskapet planerna för 2022, vilket får betraktas som synnerligen unikt i racingsammanhang och som självklart skapar en trygghet inte minst för mästerskapets alla kunder.

Tidigare i veckan presenterade Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige, flera nyheter inför 2022 på ett digitalt möte för team och förare.  Bland annat offentliggjordes en preliminär kalender som förutom tävlingar i Sverige och Norge också innehåller en deltävling på en Formel 1-bana någon stans i Europa.

2018 gästade det skandinaviska mästerskapet Nürburgring där man tävlade tillsammans med förarna i det tyska Carrera Cup-mästerskapet. Initiativet var mycket uppskattat.

– Nürburgring är ett alternativ för nästa säsong också, men vi tittar även på banor som Hockenheim, Red Bull Ring, Zandvoort, Spa och Silverstone, säger Thomas Johansson, sporting director för mästerskapet.

– Oavsett vilken bana och i vilket sammanhang det till slut blir kommer vi den här gången att köra två egna race. Det beror dels på att vi vill kunna erbjuda alla våra förare en plats, oavsett vilken generation Porsche 911 GT3 Cup de kör, nya (992) eller den vi tävlar med i dag (991 II).

Nytt Europaäventyr

Kalendern för 2022 omfattas av totalt sex deltävlingar och sammanlagt 15 race, det största antalet sedan säsongen 2013. Efter en roll-out på Mantorp Park i april månad väntar premiär på Gelleråsen Arena i Karlskoga 13-14 maj och Scandinavian Raceway i Anderstorp 17-18 juni. Drivecenter Arena i Fällfors är tillbaka i kalendern och avgörs 22-23 juli.

Därefter är det dags för Europaäventyret 12-13 augusti innan mästerskapet avslutas på Rudskogen Motorsenter i Norge 16-17 september och på Mantorp Park i månadsskiftet september/oktober.

– I Anderstorp, på Drivecenter Arena och i Norge kommer vi att köra tre race. I övriga deltävlingar blir det två, upplyser Johansson, som också påpekar att kalendern tills vidare är preliminär och att den så kommer att vara fram till dess att Formel 1-kalendern spikas i höst.

Porsche Mobil 1 Supercup är supportklass på F1-tävlingarna i Europa och de kan och vill Porsche Carrera Cup Scandinavia inte krocka med. Sändningarna av Formel 1 påverkar dessutom samarbetet med Viaplay, som kommer att sända från samtliga race i Porsche Carrera Cup Scandinavia även 2022. Det är redan klart.

650.000 kr i prispotten

I och med införandet av nya Porsche 911 GT3 Cup (992) med 510 hästkrafter görs en extra satsning på Porsche Approved Cup, mästerskapet i mästerskapet som 2022 kommer att gälla för de bilar som trafikerar Porsche Carrera Cup Scandinavia i år (991 II).

Porsche Sverige erbjuder förarna i Porsche Approved Cup en lägre startavgift vid anmälan senast den 10 december, däcksupport i form av kostnadsfria racedäck samt en egen prispott på 150.000 kr till segraren i cupen.

Därmed höjs den totala prissumman i mästerskapet från 500.000 kr till 650.000 kr. Precis som i år kommer topptrion i Porsche Carrera Cup Scandinavia även 2022 att dela på 350.000 kr (200.000 kr, 100.000 kr och 50.000 kr), och i teammästerskapet, där Porsche Approved Cup ingår, kan det segrande teamet kvittera ut 150.000 kr.

– Med satsningen på Porsche Approved Cup vill vi bland annat hålla uppe intresset för, och värdet på, bilarna. Vi vill också skapa ett ekonomiskt intressant elitracingalternativ och ett attraktivt inträde in i Porsche Carrera Cup Scandinavia, säger Raine Wermelin.

Målsättningen är att det jämte tolv nya bilar ska rulla 8-10 stycken Porsche GT3 Cup (991 II) i mästerskapet kommande säsong.

– För 2022 siktar i på 20-22 bilar totalt, den nivå vi var på innan pandemin. Till 2023 är målsättningen 24-26 bilar, säger Wermelin.

Preliminär kalender Porsche Carrera Cup Scandinavia 2022

21-22 april: Roll-out Mantorp Park

13-14 maj: Gelleråsen Arena, Karlskoga (Race 1-2)

17-18 juni: Scandinavian Raceway, Anderstorp (Race 3-4-5)

22-23 juli: Drivecenter Arena, Fällfors (Race 6-7-8)

12-13 augusti: TBD, F1-bana i Europa (Race 9-10)

16-17 september: Rudskogen Motorsenter, Norge (Race 11-12-13)

30 sept-1 okt: Mantorp Park, Mantorp (Race 14-15)

Porsche Sverige gör en satsning på Porsche Approved Cup 2022. Förarna erbjuds bland annat förmånlig startavgift, däcksupport och en egen prispott.
Foto: Armin Hadzic
Två veckor efter årets premiär offentliggör nu Porsche Carrera Cup Scandinavia planerna för 2022. Förutom att nya Porsche 911 GT3 Cup (992) introduceras är det redan klart att kalendern innehåller en deltävling på en Formel 1-bana i Europa, att det blir en speciell satsning på Porsche Approved Cup samt att det kommer finnas 650.000 kr att tävla om i mästerskapet. Foto: Armin Hadzic

Alla förare i Porsche Carrera Cup Scandinavia kör Porsche 911 GT3 Cup (991 II).

I mästerskapet ingår Masters Cup för amatörförare över 40 år.

2021 års mästerskap, som är det 18:e i ordningen, omfattar sex deltävlingar – fem i Sverige och en i Norge – och 14 race. Premiären körs på Ring Knutstorp 7-8 maj och finalen på Mantorp Park 1-2 oktober.

Sedan starten 2004 har Robin Rudholm, Jocke Mangs, Johan Kristoffersson och Lukas Sundahl vunnit mästerskapet tre gånger var. Sundahl är regerande mästare.

Mästerlig trippel av Lukas Sundahl i Porsche Carrera Cup Scandinavia19.6.2021 18:00:52 CEST | Pressmeddelande

Lukas Sundahl tycks vara helt omöjlig att besegra just nu. I årets andra deltävling i Porsche Carrera Cup Scandinavia, som avgjordes på Scandinavian Raceway i Anderstorp, vann smålänningen alla tre race. Men fem raka segrar i öppningen på årets mästerskap har han ryckt åt sin en 60-poängsledning i tabellen. – En perfekt start på säsongen. Full pott i varenda race hittills, konstaterar Lukas och ser nöjd ut.

Sundahl vill förlänga sin supersvit när Porsche Carrera Cup Scandinavia gästar Anderstorp17.6.2021 09:10:03 CEST | Pressmeddelande

De fyra senaste säsongerna har Lukas Sundahl vunnit sex av nio race på Scandinavian Raceway. I övriga tre har han varit tvåa. Ska den regerande mästaren förlänga den makalösa sviten när Porsche Carrera Cup Scandinavia är tillbaka i Anderstorp 18-19 juni? Och ska mästerskapstvåan Hugo Andersson upprepa sin insats från i fjol då han däckade konkurrenterna och faktiskt snuvade Sundahl på en av segerpokalerna?

Full pott för Sundahl i mästerlig start i Porsche Carrera Cup Scandinavia8.5.2021 18:13:31 CEST | Pressmeddelande

Lukas Sundahl har gjort det igen – kört till sig maximala poäng i en premiärhelg i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Han gjorde det i Falkenberg i fjol och önskereprisen kom på Ring Knutstorp under lördagen. Den regerande mästaren vann inte bara båda premiärracen i mästerskapet. Med dubbla pole positions och snabbaste varv i båda racen såg han dessutom med att få med sig fyra extrapoäng hem till Växjö. – Det här var väl rätt bra. En perfekt start på säsongen, konstaterade han efteråt.

Dubbla pole positions för regerande mästaren i Porsche Carrera Cup-premiären7.5.2021 18:52:47 CEST | Pressmeddelande

Lukas Sundahl visade klassen direkt när Porsche Carrera Cup Scandinavia säsongsstartade med kval på Ring Knutstorp under fredagen. Den regerande mästaren var snabbast i såväl Q1 som Q2 och från pole position i premiärhelgens båda race blir han svårslagen. – Tar han starten är det ingen som åker om honom om det är torrt, säger Per Sundahl, pappa till Lukas och teamchef i Sundahl-Pampas Racing.