Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve kör Porsche Carrera Cup Scandinavia på Knutstorp!

Porsche Carrera Cup Scandinavia gästas av den kanadensiske Formel 1-stjärnan och Indy 500-vinnaren. Racinglegendaren kommer till start på Ring Knutstorp i Porsche Sveriges gästbil.

Säsongpremiär i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019. I startfältet på Ring Knutstorp finns Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve. Bilden: Jacques Villeneuve firar VM-segern 1997 med David Coulthard och Mika Häkkinen. Foto: Motorsport Images

Den 3-4 maj körs säsongspremiären i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019 på Ring Knutstorp. Det blir en fullmatad tävlingshelg som förutom årets två första deltävlingar bjuder på en färgsprakande inramning med stor Porsche Festival. Närmare 1 000 gäster i 500 nya och klassiska bilar ur Porsche-historien väntas komma till banan vid Kågeröd i Skåne.

Inför premiärhelgen presenteras traditionsenligt en gästförare som utmanar mästerskapets 23 ordinarie förare i Porsche Sveriges gästbil. I år blir det en av motorsportens stora stjärnor som rattar den välkända bilen med startnummer 911. Ingen mindre än Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve kommer till start i de två deltävlingarna på Knutstorp.

– Jag ser fram mot att möta den svenska racingpubliken och att köra Porsche 911 GT3 Cup på Ring Knutstorp, säger Jacques Villeneuve. En väldigt teknisk bana vad jag förstår, så det blir en kul och spännande utmaning.

Jacques Villeneuve, son till mytomspunne grand prix-föraren Gilles Villeneuve, fick sitt stora genombrott i formelbilsracing 1995 då han under ett och samma år vann både det amerikanska Indycar-mästerskapet och Indy 500 med Team Green.

Inför säsongen 1996 värvades kanadensaren till Formel 1 av Williams F1 och gjorde direkt stor succé. Han slutade debutsäsongen som tvåa i mästerskapet efter stallkamraten Damon Hill. Året därpå blev Villeneuve världsmästare efter en intensiv kamp mot Michael Schumacher som mynnade ut i en av F1-historiens mest omtalade dueller.

Under sina tio år i Formel 1 tog Jacques Villeneuve sammanlagt 11 grand prix-segrar och 13 pole position. Han är den enda icke-europeiske Formel 1-världsmästaren sedan Ayrton Sennas VM-seger 1991 för 28 år sedan.

– Vi är otroligt glada och stolta över att kunna presentera Jacques Villeneuve som gästförare till årets säsongspremiär, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

– Det är en av de riktigt stora förarna som kommer till start i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp, fortsätter Wermelin. En chans för alla fans att uppleva en livs levande racinglegendar i Sverige. För våra svenska förare blir det en unik möjlighet att få ställa upp på startlinjen tillsammans med en av motorhistoriens mest erkända talanger.

För motorsportentusiaster som inte har möjlighet att följa racingen från läktarplats går det utmärkt att ta del av all spänning på TV. Båda deltävlingarna på Ring Knutstorp sänds live på Viasat Motor och streamingplattformen Viaplay med Janne Blomqvist som programledare.

Följ Porsche Carrera Cup Scandinavia i våra sociala kanaler. Se mästerskapet live på Viasat Motor och Viaplay.
För ytterligare information besök www.carreracup.se

Racingstjärnan Jacques Villeneuve kör Porsche Carrera Cup Scandinavia! Formel 1-världsmästaren och Indy 500-vinnaren kommer till start i Porsche Sveriges gästbil på Ring Knutstorp 3-4 maj.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer