Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve kör Porsche Carrera Cup Scandinavia på Knutstorp!

Porsche Carrera Cup Scandinavia gästas av den kanadensiske Formel 1-stjärnan och Indy 500-vinnaren. Racinglegendaren kommer till start på Ring Knutstorp i Porsche Sveriges gästbil.

Säsongpremiär i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019. I startfältet på Ring Knutstorp finns Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve. Bilden: Jacques Villeneuve firar VM-segern 1997 med David Coulthard och Mika Häkkinen. Foto: Motorsport Images

Den 3-4 maj körs säsongspremiären i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019 på Ring Knutstorp. Det blir en fullmatad tävlingshelg som förutom årets två första deltävlingar bjuder på en färgsprakande inramning med stor Porsche Festival. Närmare 1 000 gäster i 500 nya och klassiska bilar ur Porsche-historien väntas komma till banan vid Kågeröd i Skåne.

Inför premiärhelgen presenteras traditionsenligt en gästförare som utmanar mästerskapets 23 ordinarie förare i Porsche Sveriges gästbil. I år blir det en av motorsportens stora stjärnor som rattar den välkända bilen med startnummer 911. Ingen mindre än Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve kommer till start i de två deltävlingarna på Knutstorp.

– Jag ser fram mot att möta den svenska racingpubliken och att köra Porsche 911 GT3 Cup på Ring Knutstorp, säger Jacques Villeneuve. En väldigt teknisk bana vad jag förstår, så det blir en kul och spännande utmaning.

Jacques Villeneuve, son till mytomspunne grand prix-föraren Gilles Villeneuve, fick sitt stora genombrott i formelbilsracing 1995 då han under ett och samma år vann både det amerikanska Indycar-mästerskapet och Indy 500 med Team Green.

Inför säsongen 1996 värvades kanadensaren till Formel 1 av Williams F1 och gjorde direkt stor succé. Han slutade debutsäsongen som tvåa i mästerskapet efter stallkamraten Damon Hill. Året därpå blev Villeneuve världsmästare efter en intensiv kamp mot Michael Schumacher som mynnade ut i en av F1-historiens mest omtalade dueller.

Under sina tio år i Formel 1 tog Jacques Villeneuve sammanlagt 11 grand prix-segrar och 13 pole position. Han är den enda icke-europeiske Formel 1-världsmästaren sedan Ayrton Sennas VM-seger 1991 för 28 år sedan.

– Vi är otroligt glada och stolta över att kunna presentera Jacques Villeneuve som gästförare till årets säsongspremiär, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

– Det är en av de riktigt stora förarna som kommer till start i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp, fortsätter Wermelin. En chans för alla fans att uppleva en livs levande racinglegendar i Sverige. För våra svenska förare blir det en unik möjlighet att få ställa upp på startlinjen tillsammans med en av motorhistoriens mest erkända talanger.

För motorsportentusiaster som inte har möjlighet att följa racingen från läktarplats går det utmärkt att ta del av all spänning på TV. Båda deltävlingarna på Ring Knutstorp sänds live på Viasat Motor och streamingplattformen Viaplay med Janne Blomqvist som programledare.

Följ Porsche Carrera Cup Scandinavia i våra sociala kanaler. Se mästerskapet live på Viasat Motor och Viaplay.
För ytterligare information besök www.carreracup.se

Racingstjärnan Jacques Villeneuve kör Porsche Carrera Cup Scandinavia! Formel 1-världsmästaren och Indy 500-vinnaren kommer till start i Porsche Sveriges gästbil på Ring Knutstorp 3-4 maj.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Världspremiär för Porsche Taycan på tre kontinenter4.9.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche presenterade idag inför publik sin första helt eldrivna sportbil vid en spektakulär världspremiär som hölls samtidigt på tre kontinenter. - Taycan länkar vårt arv till framtiden. Den för vidare vårt märkes framgångssaga - ett märke som fascinerat och förtjust människor över hela världen i mer än 70 år, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, när han invigde världspremiären i Berlin. - Den här dagen är början på en ny era. Fyrdörrars sportsedanen är ett unikt paket, som kombinerar typiska Porsche-prestanda och uppkoppling med användbarhet i vardagen. Samtidigt sätter nya avancerade tillverkningsmetoder och Taycans egenskaper en ny standard när det gäller hållbarhet och digitalisering. - Vi lovade en ny Porsche för en tid av elektrisk mobilitet – en fascinerande sportbil som inte bara entusiasmerar i termer av teknologi och e-mobilitet men också väcker starka känslor hos människor över hela världen, på samma sätt som dess föregångare gjort. Nu lever vi upp till vårt l

Starkare, snabbare, smidigare: nya Macan Turbo med 440 hk29.8.2019 09:31:24 CESTPressmeddelande

Nya Macan Turbo är från och med nu toppmodellen i Porsches kompakta SUV-serie. Med 324 kW (440 hk) ger den nya sex-cylindriga biturbomotorn på 2,9 liter, i den grundligt uppdaterade toppmodellen, tio procent högre effekt trots 20 procent mindre cylindervolym än i föregångaren. Sprinten från 0 till 100 km/h nås, med tillvalet Sport Chrono, på 4,3 sekunder, tre tiondelar snabbare än tidigare. Toppfarten är 270 km/h (plus fyra km/h). Också bromsförmågan har förbättrats: nya Macan Turbo levereras som standard med det kraftfulla bromssystemet Porsche Surface Coated Brake (PSCB) som en del av det optimerade chassit. Utvändigt har Macan Turbo design-detaljerna från den reviderade modellgenerationen. Men den nya toppmodellen skiljer sig också ut sig med egna kännetecken som den turbospecifika främre spoilern och den fasta takspoilern i dubbelvinge-design. Både förare och passagerare kan glädjas åt Macans uppgraderade interiör, inklusive adaptiva 18-vägs sportstolar och BOSE® Surround Sound-Sys