Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve kör Porsche Carrera Cup Scandinavia på Knutstorp!

Porsche Carrera Cup Scandinavia gästas av den kanadensiske Formel 1-stjärnan och Indy 500-vinnaren. Racinglegendaren kommer till start på Ring Knutstorp i Porsche Sveriges gästbil.

Säsongpremiär i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019. I startfältet på Ring Knutstorp finns Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve. Bilden: Jacques Villeneuve firar VM-segern 1997 med David Coulthard och Mika Häkkinen. Foto: Motorsport Images

Den 3-4 maj körs säsongspremiären i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2019 på Ring Knutstorp. Det blir en fullmatad tävlingshelg som förutom årets två första deltävlingar bjuder på en färgsprakande inramning med stor Porsche Festival. Närmare 1 000 gäster i 500 nya och klassiska bilar ur Porsche-historien väntas komma till banan vid Kågeröd i Skåne.

Inför premiärhelgen presenteras traditionsenligt en gästförare som utmanar mästerskapets 23 ordinarie förare i Porsche Sveriges gästbil. I år blir det en av motorsportens stora stjärnor som rattar den välkända bilen med startnummer 911. Ingen mindre än Formel 1-världsmästaren Jacques Villeneuve kommer till start i de två deltävlingarna på Knutstorp.

– Jag ser fram mot att möta den svenska racingpubliken och att köra Porsche 911 GT3 Cup på Ring Knutstorp, säger Jacques Villeneuve. En väldigt teknisk bana vad jag förstår, så det blir en kul och spännande utmaning.

Jacques Villeneuve, son till mytomspunne grand prix-föraren Gilles Villeneuve, fick sitt stora genombrott i formelbilsracing 1995 då han under ett och samma år vann både det amerikanska Indycar-mästerskapet och Indy 500 med Team Green.

Inför säsongen 1996 värvades kanadensaren till Formel 1 av Williams F1 och gjorde direkt stor succé. Han slutade debutsäsongen som tvåa i mästerskapet efter stallkamraten Damon Hill. Året därpå blev Villeneuve världsmästare efter en intensiv kamp mot Michael Schumacher som mynnade ut i en av F1-historiens mest omtalade dueller.

Under sina tio år i Formel 1 tog Jacques Villeneuve sammanlagt 11 grand prix-segrar och 13 pole position. Han är den enda icke-europeiske Formel 1-världsmästaren sedan Ayrton Sennas VM-seger 1991 för 28 år sedan.

– Vi är otroligt glada och stolta över att kunna presentera Jacques Villeneuve som gästförare till årets säsongspremiär, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige.

– Det är en av de riktigt stora förarna som kommer till start i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp, fortsätter Wermelin. En chans för alla fans att uppleva en livs levande racinglegendar i Sverige. För våra svenska förare blir det en unik möjlighet att få ställa upp på startlinjen tillsammans med en av motorhistoriens mest erkända talanger.

För motorsportentusiaster som inte har möjlighet att följa racingen från läktarplats går det utmärkt att ta del av all spänning på TV. Båda deltävlingarna på Ring Knutstorp sänds live på Viasat Motor och streamingplattformen Viaplay med Janne Blomqvist som programledare.

Följ Porsche Carrera Cup Scandinavia i våra sociala kanaler. Se mästerskapet live på Viasat Motor och Viaplay.
För ytterligare information besök www.carreracup.se

Racingstjärnan Jacques Villeneuve kör Porsche Carrera Cup Scandinavia! Formel 1-världsmästaren och Indy 500-vinnaren kommer till start i Porsche Sveriges gästbil på Ring Knutstorp 3-4 maj.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s

Nya Porsche 911 Speedster serietillverkas - begränsad upplaga med 510 hästkrafter7.5.2019 09:30:07 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Speedster väckte stort uppseende redan när den presenterades som ett koncept. Nu inleder Porsche serietillverkningen av den tvåsitsiga öppna sportmodellen. I 911 Speedster kombineras en strävan att skapa en renodlad, förarorienterad bil med motorsportsteknologi användbar i vardagen. Utgångspunkten för utvecklingen av modellen är 911 R (2016) och 911 GT3. En högvarvig fyraliters boxersugmotor på 375 kW (510 hk) skapar en emotionell ljudbild på förarplatsen. GT-transmissionen är en sexväxlad manuell växellåda. Utseendemässigt bygger nya Speedster en bro till sin egen historia – till föregångaren till alla sportbilar från Porsche, 356 ”Nr 1” Roadster från 1948. Nya 911 Speedster, som kommer att tillverkas i en begränsad serie, påminner om ursprungsmodellen. Exakt 1 948 exemplar kommer att tillverkas i Porsches fabrik i Zuffenhausen i Tyskland från mitten av 2019. 911 Speedster hade världspremiär som konceptmodell vid ceremonin för ”Porsche 70 år” i Zuffenhausen 2018. Andra pub