Formel 3-mästaren Linus Lundqvist är tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia!

Den regerande mästaren i brittiska Formel 3 kommer till start på Scandinavian Raceway 1-2 juni. En revansch-sugen Linus Lundqvist hoppas på ett bra kval och kamp om pallplatser.

Linus Lundqvist är tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia och kommer till start på Scandinavian Raceway 1-2 juni.

Svenske formelbilsföraren Linus Lundqvist från Tyresö vann sensationellt det brittiska Formel 3-mästerskapet i fjol. Serien lockar unga förartalanger från hela världen med siktet inställt på Formel 1. Linus genomförde en mycket imponerande säsong med inte mindre än 7 segrar och 13 pallplatser på sin väg mot seger i mästerskapet.

Till glädje för svenska motorsportentusiaster hann Linus med ett bejublat inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen under F3-seriens sommaruppehåll. Ett inställt kval betydde dock att han fick starta båda deltävlingarna från sista startled. Trist för Linus men rena lotterivinsten för publiken på plats, som fick se en av fjolårets mest inspirerade gästförarinsatser. Han fick till slut med sig två fina sjundeplatser hem.

I år har Tyresösonen växlat upp till europabaserade Euroformula Open som till stora delar körs på klassiska Grand Prix-banor runt om i Europa. Trots en späckad tävlingskalender väljer Linus även denna säsong att genomföra ett gästspel i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Det är en hungrig och betydligt mer erfaren 20-åring som kommer till start i Porsche Sveriges gästbil på Scandinavian Raceway i Anderstorp 1-2 juni.

– Jag är sugen på revansch! Det var riktigt roliga race i fjol, säger Linus Lundqvist. Det var mina första tävlingar någonsin i en bil med tak. Jag ser fram mot ett spännande kval och en betydligt bättre startposition än förra året.

Frågan på allas läppar är såklart vad publiken kan förvänta sig av Linus Lundqvist på Anderstorp.

– Jag har vuxit som förare. Har både mer formelbilserfarenhet och vet mer om vad jag ger mig in på. Dessutom har jag ett Daytona 24-timmars under bältet nu, fortsätter Linus. Jag siktar på att ha så kul som möjligt. Det vore roligt att få slåss om pallplatserna!

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med sexcylindriga boxermotorer18.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-familjen kompletteras nu med två nya versioner. Med nya 718 Spyder och 718 Cayman GT4 introducerar Porsche två emotionella och kraftfulla modeller som gör anspråk på att vara modellseriens toppmodeller. Deras renodlade karaktär tilltalar sportbilsentusiasterna som uppskattar ofiltrerad körglädje, livlighet och närhet till kraftkällan. Det perfekt balanserade mittmotorkonceptet erbjuder allt detta. För första gången delar 718 Spyder och 718 Cayman GT4 samma tekniska bas. Det inkluderar den nyutvecklade 4-liters sexcylindriga sugmotorn och en sexväxlad manuell växellåda. Boxermotorn utvecklar 309 kW (420 hk) i båda modellerna. Medan GT4 är instegsmodell till Porsches GT-bilar för allmän väg är Spyder öppen för allt. Båda har mycket effektiv aerodynamik, äkta GT-chassi och kraftfulla bromsar. Högvarviga sugmotorer Hjärtat i båda modellerna är den nya sexcylindriga boxermotorn på fyra liter. Sugmotorn bygger på samma motorfamilj som turbomotorerna i nuvarande 911 Carrera-serien

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s