Formel 3-mästaren Linus Lundqvist är tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia!

Den regerande mästaren i brittiska Formel 3 kommer till start på Scandinavian Raceway 1-2 juni. En revansch-sugen Linus Lundqvist hoppas på ett bra kval och kamp om pallplatser.

Linus Lundqvist är tillbaka i Porsche Carrera Cup Scandinavia och kommer till start på Scandinavian Raceway 1-2 juni.

Svenske formelbilsföraren Linus Lundqvist från Tyresö vann sensationellt det brittiska Formel 3-mästerskapet i fjol. Serien lockar unga förartalanger från hela världen med siktet inställt på Formel 1. Linus genomförde en mycket imponerande säsong med inte mindre än 7 segrar och 13 pallplatser på sin väg mot seger i mästerskapet.

Till glädje för svenska motorsportentusiaster hann Linus med ett bejublat inhopp som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia på Gelleråsen under F3-seriens sommaruppehåll. Ett inställt kval betydde dock att han fick starta båda deltävlingarna från sista startled. Trist för Linus men rena lotterivinsten för publiken på plats, som fick se en av fjolårets mest inspirerade gästförarinsatser. Han fick till slut med sig två fina sjundeplatser hem.

I år har Tyresösonen växlat upp till europabaserade Euroformula Open som till stora delar körs på klassiska Grand Prix-banor runt om i Europa. Trots en späckad tävlingskalender väljer Linus även denna säsong att genomföra ett gästspel i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Det är en hungrig och betydligt mer erfaren 20-åring som kommer till start i Porsche Sveriges gästbil på Scandinavian Raceway i Anderstorp 1-2 juni.

– Jag är sugen på revansch! Det var riktigt roliga race i fjol, säger Linus Lundqvist. Det var mina första tävlingar någonsin i en bil med tak. Jag ser fram mot ett spännande kval och en betydligt bättre startposition än förra året.

Frågan på allas läppar är såklart vad publiken kan förvänta sig av Linus Lundqvist på Anderstorp.

– Jag har vuxit som förare. Har både mer formelbilserfarenhet och vet mer om vad jag ger mig in på. Dessutom har jag ett Daytona 24-timmars under bältet nu, fortsätter Linus. Jag siktar på att ha så kul som möjligt. Det vore roligt att få slåss om pallplatserna!

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Taycan övertygar vid uthållighetstest på Nardò19.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

En Porsche Taycan förseriebil har kört exakt 3 425 km på 24 timmar på högfartsbanan Nardò i Italien. Körningen är en del av ett test inför världspremiären den 4 september. Sträckan motsvarar ungefär avståndet från Nardò till Trondheim i Norge. Genomsnittshastigheten på den stekheta testbanan i södra Italien låg på mellan 195 och 215 km/timmen. Inför lanseringen demonstrerade Taycan sina långdistanskvaliteter på testbanan där temperaturen nådde upp till 42 grader Celcius i luften och 54 grader på banan. Testet genomfördes utan avbrott eftersom prototypen endast behövde stanna för snabbladdningar och förarbyten. Teamet bestod av sex testförare från Porsche. Kvalitetssäkringen gjordes som en del av utprovningen av uthållighet i heta klimat. Stefan Weckbach, ansvarig för Taycan-serien, rapporterade förtjust att ”Taycan klarade det ambitiösa uthållighetstestet utan några som helst problem.” Han tillade att ”resultatet från Nardò framhäver fördelarna med den unika 800-voltsteknologin liksom

Toppmodell av Porsche Cayenne som plug-in hybrid13.8.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche fortsätter konsekvent att fokusera på e-mobilitet. Liksom Panamera-serien har Cayenne-serien nu en plug-in hybrid som sin nya toppmodell. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 500 kW (680 hk) tack vare ett intelligent samspel mellan en fyraliters V8 (404 kW/550 hk) och en elektrisk motor (100 kW/136 hk) integrerad i den åtta-stegade automatlådan Tiptronic S. Det maximala vridmomentet 900 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv. Båda modellerna accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder och når en toppfart av 295 km/tim. Dessa exceptionella prestanda motsvaras av en hög nivå av effektivitet. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Turbo S E-Hybrid Coupé kan köras upp till 40 km utan några lokala utsläpp. Förbrukningen vid blandad körning (NEDC) är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift). Förutom de två toppmodellerna ingår Cayenne E-hybrid Coupé nu i Porsches hybrid-serie. Den har en systemeffekt på