Förnya garderoben miljövänligt på Klädbytardagen 26 mars

Ett av de mest miljösmarta sätten att förnya sin garderob är att byta kläder med andra. Våren 2022 utlyser Naturskyddsföreningen inte bara en, utan två klädbytardagar. Den första blir lördagen den 26 mars, då Naturskyddsföreningen och en rad andra aktörer arrangerar evenemang för klädbyten.

Kläder är mycket resurskrävande att producera. Textilier står för upp till tio procent av de globala koldioxidutsläppen. Produktionen kräver stora mängder energi, vatten och kemikalier och textilarbetarna arbetar ofta under mycket dåliga förhållanden. Ändå fylls våra garderober av nyinköpta kläder vi sällan eller aldrig använder och det är inte ovanligt att dessa sedan slängs utan att de knappt har använts.

– Många av oss shoppar alldeles för mycket, men samtidigt börjar allt fler tröttna på köp-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Vad är vinsten med second hand-kläder?

• Ett par nya jeans motsvarar 197 begagnade par jeans i klimatpåverkan
  • En ny jacka motsvarar 393 begagnade jackor i klimatpåverkan

Vad är vinsten med en Klädbytardag?
På den senaste stora Klädbytardagen som arrangerades innan pandemin, 2019, fick 58 000 plagg en ny ägare. Förutsatt att dessa ersatte inköp av nya plagg bidrog Klädbytardagen det året till enorma resursbesparingar: 348 ton koldioxid, 73 000 kubikmeter vatten och 38 ton kemikalier.

– Varje person kan göra skillnad för miljön genom att byta fem plagg med någon i stället för att köpa fem nya. Det sparar, förutom koldioxidutsläpp, mängder med vatten och minskar kemikalieanvändningen, säger Karin Lexén.

Naturskyddsföreningen har arrangerat klädbytardagen sedan 2010 och den har vuxit i omfattning. Därför kallar vi dagen Sveriges största klädbytardag. Sedan några år är det ett nordiskt evenemang, Nordic Swap Day, och nytt för i år är att Finland deltar för första gången.

Här kan du se samtliga Klädbytardagar som arrangeras den 26 mars.

Läs mer här om Klädbytardagen och få tips på hur du själv arrangerar en Klädbytardag. Årets andra Klädbytardag blir av på Världsmiljödagen, den 5 juni 2022.

Naturskyddsföreningens två krav på regeringen efter helgens rikskonferens: stoppa importen och rädda biståndet15.5.2022 16:42:31 CEST | Pressmeddelande

Vid Naturskyddsföreningens rikskonferens i Mora 2022 uttrycktes djup solidaritet med Ukrainas befolkning och stor ilska över Rysslands illegala invasion. I ett öppet brev kräver nu Naturskyddsföreningens styrelse att regeringens förslag om nedskärningar på 9,2 miljarder i Sveriges biståndsbudget dras tillbaka, och att Sverige slutar importera fossil olja och gas från Ryssland. Samma uppmaning kommer också samarbetsorganisationen Ecoaction i Ukraina.

Digital pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas12.5.2022 17:10:03 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff onsdagen den 18 maj om Naturskyddsföreningens granskning av miljöpolitiken under den gångna mandatperioden. Vi presenterar vår rankning av riksdagspartierna – från bäst till sämst utifrån deras miljöpolitiska insatser sedan valet 2018. Vi går också igenom mandatperiodens viktigaste miljöpolitiska segrar och bottennapp.