Förnybar el med Audi Smart Energy Network

Bilen, huset och elnätet sammankopplade i ett intelligent nätverk. I ett pilotprojekt kopplas Audi Smart Energy Network för första gången upp mot elnätet. Ett projekt som har stor betydelse för att balansera variationer i elsystemet med allt fler eldrivna bilar.

Laddhybriden Audi Q7 e-tron quattro

Som ett led i utvecklingen mot allt fler eldrivna bilar driver Audi ett pilotprojekt för att öka andelen förnybar energi. I projektet kopplas solcellsanläggningar hos hushållen i Zürich och hemstaden Ingolstadt till stationära lagringsbatterier. En intelligent mjukvarulösning från startup-företaget Ampard i Zürich styr solenergin till elbehovet i bilen, hushållet och värmesystemet. Unikt för pilotprojektet är uppkopplingen mot elnätet. Genom ett inbyggt kommunikationsgränssnitt blir alla system sammankopplade till ett slags virtuellt kraftverk och smart elnät.

De uppkopplade hemlagringsbatterierna hjälper till att balansera elnätet. Genom att tillfälligt mellanlagra mindre mängder el, utjämnar de fluktuationer mellan kraftproduktion och förbrukning. Den privata förbrukningen optimeras genom att andelen solenergi kan öka och ger samtidigt lägre elkostnader till ägarna.

- Vi ser på eldriven mobilitet i ett kontext där energisystemet i allt högre grad baseras på förnybara energikällor. Genom pilotprojektet driver vi på utvecklingen genom förvalificeringen som gör det möjligt att tillföra kraft till elnätet. Det är nu för första gången möjligt ner till nivån att det individuella hushållet hjälper till att balansera hela elnätet, säger Dr. Hagen Seifert,  Head of Sustainable Product Concepts på Audi.

På vägen mot hållbar mobilitet arbetar Audi med att utveckla tjänster som sträcker sig utöver själva produkten. En viktig område är alla tillfällen där bilen interagera sömlöst med en uppkopplad omvärld. I speciellt fokus är tjänster som involverar interaktionen mellan bil och omgivning.

Laddhybriden Audi Q7 e-tron quattro

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.

Produktionsstart för eldrivna Audi e-tron i Bryssel7.9.2018 08:06Pressmeddelande

Audi startade i veckan serietillverkningen av elbilen Audi e-tron. I den helt koldioxidneutrala anläggningen i Bryssel tillverkas även batterierna till den eldrivna suven. Räckvidden anges till över 40 mil enligt WLTP och med snabbladdning på upp till 150 kW tar det inte mer än 30 minuter att ladda om för en längre resa. Den 18:e september (svensk tid) är det världspremiär för Audi e-tron i San Fransisco.