Förnybar el med Audi Smart Energy Network

Bilen, huset och elnätet sammankopplade i ett intelligent nätverk. I ett pilotprojekt kopplas Audi Smart Energy Network för första gången upp mot elnätet. Ett projekt som har stor betydelse för att balansera variationer i elsystemet med allt fler eldrivna bilar.

Laddhybriden Audi Q7 e-tron quattro

Som ett led i utvecklingen mot allt fler eldrivna bilar driver Audi ett pilotprojekt för att öka andelen förnybar energi. I projektet kopplas solcellsanläggningar hos hushållen i Zürich och hemstaden Ingolstadt till stationära lagringsbatterier. En intelligent mjukvarulösning från startup-företaget Ampard i Zürich styr solenergin till elbehovet i bilen, hushållet och värmesystemet. Unikt för pilotprojektet är uppkopplingen mot elnätet. Genom ett inbyggt kommunikationsgränssnitt blir alla system sammankopplade till ett slags virtuellt kraftverk och smart elnät.

De uppkopplade hemlagringsbatterierna hjälper till att balansera elnätet. Genom att tillfälligt mellanlagra mindre mängder el, utjämnar de fluktuationer mellan kraftproduktion och förbrukning. Den privata förbrukningen optimeras genom att andelen solenergi kan öka och ger samtidigt lägre elkostnader till ägarna.

- Vi ser på eldriven mobilitet i ett kontext där energisystemet i allt högre grad baseras på förnybara energikällor. Genom pilotprojektet driver vi på utvecklingen genom förvalificeringen som gör det möjligt att tillföra kraft till elnätet. Det är nu för första gången möjligt ner till nivån att det individuella hushållet hjälper till att balansera hela elnätet, säger Dr. Hagen Seifert,  Head of Sustainable Product Concepts på Audi.

På vägen mot hållbar mobilitet arbetar Audi med att utveckla tjänster som sträcker sig utöver själva produkten. En viktig område är alla tillfällen där bilen interagera sömlöst med en uppkopplad omvärld. I speciellt fokus är tjänster som involverar interaktionen mellan bil och omgivning.

Laddhybriden Audi Q7 e-tron quattro

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi och Hyundai planerar samarbete för att utveckla bränslecellstekniken20.6.2018 14:22Pressmeddelande

AUDI AG och Hyundai Motor Group fortsätter driva på utvecklingen av bränslecellsteknik. De två företagen planerar att utbyta patent och ge varandra tillgång till komponenter som inte är konkurrensrelevanta. Överenskommelsen är förbehållen att de ansvariga myndigheterna ger sitt tillstånd. Genom samarbetet räknar de två företagen med att snabbare och mer effektivt uppnå mognad för volymproduktion av bränslecellerna.

Aerodynamisk Audi e-tron prototype förlänger räckvidden med virtuella backspeglar30.5.2018 10:36Pressmeddelande

Ju lägre luftmotstånd – desto längre kommer elbilen. Det kan låta som en självklarhet men kräver ett omfattande utvecklingsarbete. Genom intensivt testande i vindtunnel har Audi optimerat luftströmmarna runt Audi e-tron prototype. Med 0,28 har elbilen ett av de lägsta cW-värdena i SUV-segmentet, vilket är avgörande för räckvidden på mer än 400 kilometer enligt den nya WLTP-körcykeln. I samband med premiären av Audis första elbil i augusti, lanseras även världsnyheten virtuella backspeglar som minskar luftmotståndet ytterligare.