Försäkringsexperten tipsar: Välj rätt försäkring för äldreboende

Behövs det verkligen en hemförsäkring på ett äldreboende? Ja, det är nödvändigt och man bör kontrollera hur försäkringen gäller vid stöld. Men det finns ingen anledning att betala för mer än man behöver. Det menar Konsumenternas Försäkringsbyrå som får frågor från äldre personer och anhöriga.
Den som flyttar till ett äldreboende behöver en hemförsäkring.

- En hemförsäkring omfattar mycket mer än ett skydd för själva hemmet. Den är en paketförsäkring som även innehåller viktiga delar som ansvarsskydd och rättsskydd. Många konsumenter är inte medvetna om det, säger Gustav Jonsson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Ansvarsskyddet hjälper den som blir krävd på skadestånd, till exempel om man råkar orsaka en brand- eller vattenskada, eller råkar skada en annan person.

- Har du värdefulla smycken eller annan dyr egendom kan du behöva ha en mer omfattande hemförsäkring med ett allriskskydd men annars kan det räcka med en basförsäkring. Ansvarsskydd och rättsskydd ingår i alla hemförsäkringar.

Stöld på äldeboende

För den som blir bestulen på ett äldreboende där man har lämnat sin nyckel till vårdpersonal kan möjligheten till ersättning variera mellan olika försäkringsbolag. Hos många försäkringbolag ingår detta i basförsäkringen men hos en del bolag krävs ett särskilt allrisktillägg.

- Tyvärr är det inte helt ovanligt med stölder på äldreboenden. Kontrollera gärna vad din försäkring omfattar, antingen genom att kontakta ditt försäkringsbolag direkt eller genom att titta i vår jämförelse av hemförsäkringar. Där framgår det vad som gäller hos olika försäkringsbolag, avslutar Gustav Jonsson.

Tips vid flytt till äldreboende

• En hemförsäkring behövs även på ett äldreboende.
  • Hemförsäkringen innehåller viktiga delar som ansvarsskydd och rättsskydd.
  • Kontrollera om hemförsäkringen täcker stöld på äldreboende.
  • Med en anhörigfullmakt eller framtidsfullmakt kan du sköta försäkringar åt en anhörig.
  • En olycksfallsförsäkring kan också vara bra att ha men tänk på att den ibland endast gäller upp till en viss ålder och inte livet ut.

Jämför olika hemförsäkringar på konsumenternas.se

Läs mer om hemförsäkringar

Den som flyttar till ett äldreboende behöver en hemförsäkring.