Försäkringskassan fokuserar på rättssäkerhet och enhetliga bedömningar

I en nyligen publicerad rapport kritiserar LO rehabiliteringskedjan och bedömningen av arbetsförmåga som görs i olika steg vid långvarig sjukskrivning. I rapporten redovisas också regionala skillnader i antal avslutade sjukfall efter dag 180.

– Jag delar inte alla slutsatser som presenteras i rapporten. De regionala variationerna vi ser bland avslutade längre sjukfall bygger på att vi prioriterat rättssäkerhet och enhetliga behandlingar runt om i landet. Vi har tidigare sett oförsvarbara skillnader i beviljande beroende på var i landet du har bott, det säger Försäkringskassans tillförordnade generaldirektör Maria Hemström Hemmingsson.

Inspektionen för socialförsäkringen har tidigare konstaterat att tillämpningen av regelverket i socialförsäkringen har varierat över tid, till följd av hur myndigheten har styrts.

– Försäkringskassan beviljar idag 97 procent av alla nya ansökningar om sjukpenning. Andelen avslag under pågående sjukfall uppgår till 5,5 procent, att jämföra med 6,0 för 2017. Det här är siffror som talar sitt tydliga språk – vi har en trygg och fungerande sjukförsäkring. Nu ser vi minskade regionala skillnader och att en lägre andel av alla omprövningar och överklaganden leder till att våra beslut ändras. Detta måste ses som en stark indikation på att vi är på rätt väg.

I rapporten kritiseras också regeringens tidigare mål om ett sjukpenningtal på 9,0 dagar.

– Alla vinner på att sjukfrånvaron ligger på en låg och stabil nivå. Försäkringskassans bedömningar måsta följa rådande lagar och regler, mot bakgrund av de rättsliga granskningar som finns kan jag inte dela bilden om att vi gör för strikta bedömningar. Det vi däremot kan och ska göra är att samverka med andra samhällsaktörer som arbetsgivare och sjukvård för att människor med ohälsa ska få ett bra stöd för att komma tillbaka till hälsa och arbete, avslutar Maria Hemström Hemmingsson.

Kontakt:

Försäkringskassans presstjänst 010-116 98 88

Lokalt projekt visar att aktiv chef och god samverkan ger lägre sjuktal15.10.2019 10:07:40 CESTPressmeddelande

När arbetsgivare kommer in tidigt i sjukskrivningsprocessen och chefen har en tydligare roll i samverkan med vården och Försäkringskassan så leder det till friskare medarbetare och snabbare återgång i arbete. Det visar ett lokalt projekt i kommunerna Ljungby, Torsås och Vimmerby där Försäkringskassan, kommunerna och lokala vårdgivare deltagit. Nu håller projektet en slutkonferens i Alvesta där bland annat Mandus Frykman, regeringens samordnare för en välfungerande sjukskrivningsprocess, deltar.

Myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet inom tandvårdsstödet1.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Försäkringskassan har i samarbete med flera andra myndigheter kartlagt och avvärjt brott kopplade till tandvårdsstödet. Genom avancerade bolagskonstruktioner och bedrägerier har kriminella element försökt att brottsligt utnyttja tandvårdsstödet. Samverkan mellan myndigheterna har lett till flera fällande domar samt att framtida felaktiga utbetalningar stoppats. Det visar den slutrapport som nu presenteras.