Försäkringskassan förbereder integritetskränkande förslag om övervakning

DHR ryter ifrån vad gäller förslag om GPS-övervakning. ”Nu räcker det med dumheter”, säger Åsa Strahlemo, förbundsordförande.

I en intervju i Kaliber i P1 i april berättade Linus Nordenskär, nationell försäkringssamordnare, att Försäkringskassan jobbar på att utveckla en form av elektronisk tidsredovisning och att man med någon form av GPS-anslutning vill kunna säkerställa att assistenten är tillsammans med brukaren. Ett förslag på området kräver dock både IT-utveckling och ny lagstiftning, tillägger han i programmet.

Att Försäkringskassan vill motverka fusk och bedrägerier inom området personlig assistans är orsaken till att förslaget ska tas fram. Det övergripande målet om att stävja brott stödjer DHR till fullo, men Åsa Strahlemo, förbundsordförande, tycker att själva tanken på GPS-kontroll är kränkande.

-        Det är ett absurt förslag som går hårt åt den personliga integriteten. Det kommer garanterat att finnas många skäl till att en assistent och en assistansberättigad inte alltid befinner sig i samma rum eller ens samma byggnad, säger hon.

Åsa Strahlemo menar att den personliga assistenten som insats i dag är så hotad att myndigheterna tycks tro att den kan göra vad som helst – användarna kommer ändå inte att våga säga emot. Men det finns gränser för alla.

-        Det är inte assistansanordnarens roll att övervaka assistent och assistansberättigad. Att man ens tänker i de här banorna visar att Försäkringskassan ser sig som någon slags överhöghet och domare och att myndigheten inte litar på landets medborgare, säger hon.

För mer information och kommentarer, var god kontakta: Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR – Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet, telefon 070 – 50 88 029, asa.strahlemo@dhr.se