Försäkringskassan vill se lagskärpning för att komma åt brottsliga assistansanordnare

Efter att en dom i Högsta förvaltningsdomstolen klargjort rättsläget har Försäkringskassan uppmärksammat att olämpliga, och ibland rent brottsliga, företag har större möjlighet att arbeta med personlig assistans. Därför föreslår Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen en skärpning av lagen. Domen, som meddelades i januari i år, har fått konsekvensen att myndigheten inte längre kan neka att betala ut assistansersättning till en enskild försäkrad, även om assistansen utförts av en anordnare som saknar tillstånd.

Försäkringskassan föreslår därför en ändring i lagtexten som ger myndigheten möjlighet att stoppa utbetalningar då assistans utförts av någon som saknar tillstånd eller inte anmält till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

– Vi kan aldrig acceptera att olämpliga eller rent brottsliga aktörer utnyttjar luckor i lagen och skor sig på människor i stort behov av hjälp, säger Marie Axelsson, chef för avdelningen för funktionsnedsättning på Försäkringskassan.

Idag kan Försäkringskassan stoppa utbetalningar till en anordnare utan tillstånd och istället betala ersättningen direkt till den försäkrade. I vissa fall har detta utnyttjats av anordnare som ett sätt att komma runt regelverket genom att den som fått assistans utnyttjats som en mellanhand där pengarna har fortsatt direkt till anordnaren.

Förslagen i skrivelsen innebär därför att alla inblandade ska fullgjort tillstånds- eller anmälanskyldigheten för att ersättning ska kunna betalas ut - även när någon själv anställt sina assistenter men inte anmält det till IVO. Det är dock viktigt att detta inte drabbar den som är i behov av assistans.

– Att stoppa utbetalningar kan få stora konsekvenser för den som får assistans och avsikten med vår skrivelse är att komma åt felaktigt utnyttjande av försäkringen samt förhindra brottsliga upplägg. Därför föreslår vi en formulering som säger att vi ska kunna fortsätta betala ut ersättning om det finns särskilda skäl. Det kan till exempel handla om att hen anställer egna assistenter under tiden hen hittar en ny anordnare som uppfyller kraven, avslutar Marie Axelsson.

Kontakt: Försäkringskassans presstjänst, 010-116 98 88.

Läs vår skrivelse här.

Låg och stabil sjukfrånvaro i ny utgiftsprognos11.2.2020 12:00:57 CETPressmeddelande

Sjukpenningen visar en fortsatt stabil utveckling och antalet sjukdagar per försäkrad, det så kallade sjukpenningtalet, sjunker svagt. Utgifterna för sjuk- och rehabiliteringspenning ökade förra året med 1,2 procent till 33,7 miljarder kronor – en nivå som förväntas relativt oförändrad till år 2023. Totalt uppgick utgifterna för socialförsäkringen år 2019 till 218 miljarder kronor och väntas öka svagt framöver, till 219 miljarder år 2020 och till 222 miljarder kronor år 2023.