Försäljningen av vitvaror och hushållsapparater slår prognosen under pandemin

Branschen presenterar siffror för första halvåret 2020 och redovisar en rekordökning i juni

Under hela våren och hittills under sommaren har trenden varit väldigt positiv för branschens produkter. Detta kröns nu med en exceptionell uppgång i juni, med inte mindre än 20,3 procents ökning i värde jämfört med juni 2019.

Allra bäst går kategorierna inom SDA (Small Domestic Appliances), där bland annat kaffemaskiner, dammsugare och köksassistenter ingår, som ökade med hela 31 procent i juni. Inom MDA (Major Domestic Appliances), alltså de större vitvarorna som till exempel kyl och frys samt tvättmaskiner, ökade försäljningen med drygt 17 procent i juni.

-          Det omfattande hemarbetandet och hemmavarandet har kraftigt gynnat intresset för hushållsapparater i Sverige, uttalar sig Kent Oderud, ordförande APPLiA – Home Appliances Sweden, när nu branschens siffror för det första halvåret 2020 presenteras.

-          Den här ökningen, som samlat för branschen under det första halvåret ligger på 7,5 procent över fjolåret, betyder att branschen kraftigt överträffar sina prognoser för det första halvåret 2020. Det kan väl ses som något positivt överraskande när vi genomgått både produktionsstopp i flera tillverkningsländer samt all annan osäkerhet i samband med pandemin, säger Tobias Gullberg, statistikansvarig för APPLiA.

De varukategorier som uppvisar de högsta ökningarna under första halvåret finns alla inom de produktområden som är förknippade med vår ökade hemmavaro: köksassistenter och större matberedare för bakning och matberedning, mixers och blenders, alla typer av kaffemaskiner och även glassmaskiner, som nära nog fördubblar sin försäljning. Inom vitvarusegmenten är det tvättmaskiner och torktumlare samt kylar och frysar som uppvisar de högsta ökningarna.

-          Det är tydligt att pandemin påverkat försäljningen av vår bransch produkter positivt, i synnerhet hushållsapparater (SDA) där försäljningen första halvåret 2020 ligger nästan 15 procent över fjolåret i värde och nära 10 procent över i antal. Det säljs alltså fler produkter, och de flesta väljer också att köpa något exklusivare produkter, inom såväl SDA som MDA, vilket är en mycket positiv utveckling, säger Matts Spångberg, vd APPLiA – Home Appliances Sweden.

-          Tvättmaskiner, med mer avancerade program för hygien, har blivit en viktig produkt för många under pandemin. Detta för att kunna garantera en virus- och bakteriefri behandling av kläder, lakan och andra textiler. Våra ändrade vanor för livsmedelinköp ställer också krav på större och säkrare lagringskapacitet i hemmen, så ökningen av försäljningen av både kylar och frysar ses därför som fullt logisk. Sverige har också en av Europas äldsta vitvaruparker då produkterna ingår vid fastighetsförsäljning vilket inte är fallet i större delen av Europa, poängterar Kent Oderud.

Öppet brev till vår blivande miljöminister14.9.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan elektronikskatten infördes 2017 har vi inom både vitvarubranschen och övriga elektronikbranscher kämpat med dess följdeffekter. Våra kostnader har ökat, administrationen är ohållbar och regelverket är krångligt. Men vår största oro är inte primärt de delar som drabbar oss – vår oro handlar i stället om miljön. Skatten driver inte mot en förbättrad miljö, den riskerar i stället att försämra den. Vi är inte ensamma i vår kritik mot elektronikskatten. Expertmyndigheter har i flera omgångar luftat sin oro och kritik. Trots det har den förra regeringens svar varit att höja skatten vid ett flertal tillfällen. Vi vädjar nu till dig som miljöminister att ta miljöfrågan på allvar och arbeta för att avskaffa skatten – för det finns många åtgärder som skulle få större effekt än en ineffektiv skatt som inte bidrar till den miljönytta den avser att styra mot.