Försäljningen i dagligvarubutikerna ökade i juni

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,7 procent under juni 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Jämfört med föregående fyra månader, då e-handeln stod för all tillväxt, ökade de fysiska butikernas försäljning med 1,0 procent i juni.

För första gången sedan i januari ser vi nu återigen en positiv tillväxt i den fysiska butiksförsäljningen, medan all tillväxt under föregående fyra månader har skett på nätet. Kanske ser vi en effekt av att kunder nu i högre grad börjar återgå till de fysiska butikerna igen i takt med att vaccinationsgraden ökar och smittspridningen minskar. Värt att nämna i sammanhanget är att juni månad möter starka jämförelsetal, då försäljningen i juni 2020 ökade med hela 6,4 procent, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 14,7 procent. Hemleverans ökade med 7,0 procent och upphämtning i butik med 22,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 5,4 procent.

E-handelsförsäljningen uppvisar fortsatt höga tillväxttal, om än lägre än vad vi sett under det senaste året. E-handelsandelen var lägre i juni än under det senaste halvåret, men är fortfarande högre än jämfört med samma månad föregående år. Under sommarmånaderna sjunker e-handelsandelen generellt i och med att inköpen i mindre utsträckning planeras, avslutar Karin Brynell.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets andra kvartal uppgick till 0,6 procent. Försäljningen i fysisk butik minskade med 0,7 procent och e-handelsförsäljningen ökade med 26,9 procent.

Kalendereffekten beräknas till 0 procent för juni månad.

Dagligvaruindex för juli publiceras 17 augusti.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0709-80 32 09

Dagligvarubranschen och Stockholms Stadsmission vill i nytt samarbete rädda uppemot 3000 ton mat per år29.9.2021 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kraftsamlar Stockholms Stadsmission och dagligvarubranschen för att inom ett år öppna ytterligare tre sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Det nya samarbetet är en gemensam satsning för att minska matsvinnet, motverka matfattigdom och skapa fler möjligheter för arbetsträning. Satsningen beräknas minska det årliga matsvinnet med upp till 3 000 ton.

Dagligvaruhandeln välkomnar Statskontorets kritik mot Havs- och Vattenmyndighetens nationella spårbarhetssystem för fisk och skaldjur.28.9.2021 13:32:34 CEST | Pressmeddelande

När Statskontoret under tisdagen (28 september) publicerade en rapport blev det tydligt att Svensk Dagligvaruhandel och fiskbranschen hade fog för sin kritik. Statskontoret konstaterar bland annat att systemet levererar mindre kontrollnytta, att kostnaderna blivit högre än förväntat, brister i användarvänlighet samt att systemet utvecklats utan tillräcklig dialog och insikt om näringens förutsättningar och behov.

Svensk Dagligvaruhandel - en av aktörerna bakom världens största och modernaste plaståtervinningsanläggning31.8.2021 13:48:09 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Svensk Plaståtervinning en rekordinvestering i världens största och modernaste anläggning för plaståtervinning, Site Zero i Motala, som planeras stå klar 2023. Anläggningen kommer att kunna hantera 200 000 ton plastförpackningar, vilket skapar förutsättningar att återvinna alla plastförpackningar från svenska hushåll.