Försäljningsökningen av byggmaterial bromsar in

Under de senaste tre månaderna har omsättningen i den byggrelaterade handeln ökat med 5 procent.
Byggmaterial

Det innebär en halvering av tillväxten om man jämför tillväxten under samma period 2020 i relation till 2019. Som helhet har omsättningen i den byggrelaterade handeln ökat med 9 procent under perioden januari-september i år jämfört med samma period 2020.Trenden visar en tydlig inbromsning av ökningstakten säger Jens Linderoth analysansvarig på NAVET Analytics, som presenterar siffrorna i företagets löpande månadsbrev.

Tittar vi på situationen under första halvåret i år låg ökningen på 11 procent och under årets första månader var tillväxten ännu högre. Utvecklingen ligger i linje med våra prognoser. Vi markerade tidigt i år att vi förväntade oss en inbromsning av försäljningsökningen av byggmaterial under hösten, i takt med att pandemieffekterna på renoveringsaktiviteten klingar av.

Byggmaterial