Försäljningsrekord för SEAT under första kvartalet

Historiskt stark start på 2018 för SEAT

SEAT Arona

/ Nytt försäljningsrekord för SEAT under första kvartalet – 139.200 bilar såldes globalt under januari-mars
/ SEATs fabrik i Martorell lägger till extra produktionspass på helgerna under april-maj för att möta efterfågan
/ Kraftig ökning i orderingången i Sverige + 36% jämfört med första kvartalet 2017
/ Ökad försäljning av Ibiza och Leon samt nytillskottet Arona bakom ökningen i Sverige
/ Fördubblad försäljning av SEATs gasbilar i Sverige jämfört med 2017

Södertälje, 09/04/2018. – Ett historisk rekord. SEATs globala försäljning ökade under första kvartalet 2018 och nådde den högsta volymen i märkets 68-åriga historia. Med 139.200 levererade bilar (2017: 117 300) ökade försäljningen med 18,7% under januari till mars. Därmed slogs det tidigare rekordet från 2000 (136 200). Under mars sattes ytterligare ett rekord med den högsta försäljningen under en enskild månad, 60 400 bilar bilar levererades i mars vilket är 13,4% mer än 2017 och första gången SEAT bröt barriären 60 000 billeveranser på en månad. Det tidigare rekord var från mars 2000 (56 200 bilar).

Succéstarten på 2018 gör att SEAT i april och maj lägger in tio extra produktionsskift under helgerna i fabriken i Martorell för att möte den ökade efterfrågan. I fabriken tillverkas modellerna Ibiza, Arona och Leon.

Även i Sverige syns en kraftig försäljningsökning för SEAT – orderingången under första kvartalet har ökat med 36% jämfört med 2017. Totalt har över 2 000 bilar orderlagts under första kvartalet och ökningen kommer från flera av modellerna.
        - Lanseringen av nya Arona är naturligtvis en förklaring till ökningen och står för ca 20% av försäljningen under första kvartalet. Vi ser glädjande nog också en ökning bland våra övriga modeller. Våra trotjänare Alhambra och Leon har t ex ökat med 41 respektive 8 procent jämfört med 2017 och för nya Ibiza ser vi också en stark positiv utveckling, säger Edward Kairenius försäljningschef på SEAT Sverige.

SEAT tillkännagjorde tidigare i år en utökad satsning på gasdrift och under första kvartalet har orderingången för gasbilar mer än fördubblats jämfört med samma period 2017.
      - I och med att bonus/malus skiftet kommer närmare har vi sett ett ökat intresse för våra gasbilar och vi kommer fortsätta vår satsning på gasdrift framöver med nya modeller och motorer i flera segment, säger Edward Kairenius.

SEAT Arona
Edward Kairenius, Försäljningschef SEAT Sverige

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är