Försäljningsrekord för SEAT under första kvartalet

Historiskt stark start på 2018 för SEAT

SEAT Arona

/ Nytt försäljningsrekord för SEAT under första kvartalet – 139.200 bilar såldes globalt under januari-mars
/ SEATs fabrik i Martorell lägger till extra produktionspass på helgerna under april-maj för att möta efterfågan
/ Kraftig ökning i orderingången i Sverige + 36% jämfört med första kvartalet 2017
/ Ökad försäljning av Ibiza och Leon samt nytillskottet Arona bakom ökningen i Sverige
/ Fördubblad försäljning av SEATs gasbilar i Sverige jämfört med 2017

Södertälje, 09/04/2018. – Ett historisk rekord. SEATs globala försäljning ökade under första kvartalet 2018 och nådde den högsta volymen i märkets 68-åriga historia. Med 139.200 levererade bilar (2017: 117 300) ökade försäljningen med 18,7% under januari till mars. Därmed slogs det tidigare rekordet från 2000 (136 200). Under mars sattes ytterligare ett rekord med den högsta försäljningen under en enskild månad, 60 400 bilar bilar levererades i mars vilket är 13,4% mer än 2017 och första gången SEAT bröt barriären 60 000 billeveranser på en månad. Det tidigare rekord var från mars 2000 (56 200 bilar).

Succéstarten på 2018 gör att SEAT i april och maj lägger in tio extra produktionsskift under helgerna i fabriken i Martorell för att möte den ökade efterfrågan. I fabriken tillverkas modellerna Ibiza, Arona och Leon.

Även i Sverige syns en kraftig försäljningsökning för SEAT – orderingången under första kvartalet har ökat med 36% jämfört med 2017. Totalt har över 2 000 bilar orderlagts under första kvartalet och ökningen kommer från flera av modellerna.
        - Lanseringen av nya Arona är naturligtvis en förklaring till ökningen och står för ca 20% av försäljningen under första kvartalet. Vi ser glädjande nog också en ökning bland våra övriga modeller. Våra trotjänare Alhambra och Leon har t ex ökat med 41 respektive 8 procent jämfört med 2017 och för nya Ibiza ser vi också en stark positiv utveckling, säger Edward Kairenius försäljningschef på SEAT Sverige.

SEAT tillkännagjorde tidigare i år en utökad satsning på gasdrift och under första kvartalet har orderingången för gasbilar mer än fördubblats jämfört med samma period 2017.
      - I och med att bonus/malus skiftet kommer närmare har vi sett ett ökat intresse för våra gasbilar och vi kommer fortsätta vår satsning på gasdrift framöver med nya modeller och motorer i flera segment, säger Edward Kairenius.

SEAT Arona
Edward Kairenius, Försäljningschef SEAT Sverige

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h