Försäljningsrekord för SEAT under första kvartalet

Historiskt stark start på 2018 för SEAT

SEAT Arona

/ Nytt försäljningsrekord för SEAT under första kvartalet – 139.200 bilar såldes globalt under januari-mars
/ SEATs fabrik i Martorell lägger till extra produktionspass på helgerna under april-maj för att möta efterfågan
/ Kraftig ökning i orderingången i Sverige + 36% jämfört med första kvartalet 2017
/ Ökad försäljning av Ibiza och Leon samt nytillskottet Arona bakom ökningen i Sverige
/ Fördubblad försäljning av SEATs gasbilar i Sverige jämfört med 2017

Södertälje, 09/04/2018. – Ett historisk rekord. SEATs globala försäljning ökade under första kvartalet 2018 och nådde den högsta volymen i märkets 68-åriga historia. Med 139.200 levererade bilar (2017: 117 300) ökade försäljningen med 18,7% under januari till mars. Därmed slogs det tidigare rekordet från 2000 (136 200). Under mars sattes ytterligare ett rekord med den högsta försäljningen under en enskild månad, 60 400 bilar bilar levererades i mars vilket är 13,4% mer än 2017 och första gången SEAT bröt barriären 60 000 billeveranser på en månad. Det tidigare rekord var från mars 2000 (56 200 bilar).

Succéstarten på 2018 gör att SEAT i april och maj lägger in tio extra produktionsskift under helgerna i fabriken i Martorell för att möte den ökade efterfrågan. I fabriken tillverkas modellerna Ibiza, Arona och Leon.

Även i Sverige syns en kraftig försäljningsökning för SEAT – orderingången under första kvartalet har ökat med 36% jämfört med 2017. Totalt har över 2 000 bilar orderlagts under första kvartalet och ökningen kommer från flera av modellerna.
        - Lanseringen av nya Arona är naturligtvis en förklaring till ökningen och står för ca 20% av försäljningen under första kvartalet. Vi ser glädjande nog också en ökning bland våra övriga modeller. Våra trotjänare Alhambra och Leon har t ex ökat med 41 respektive 8 procent jämfört med 2017 och för nya Ibiza ser vi också en stark positiv utveckling, säger Edward Kairenius försäljningschef på SEAT Sverige.

SEAT tillkännagjorde tidigare i år en utökad satsning på gasdrift och under första kvartalet har orderingången för gasbilar mer än fördubblats jämfört med samma period 2017.
      - I och med att bonus/malus skiftet kommer närmare har vi sett ett ökat intresse för våra gasbilar och vi kommer fortsätta vår satsning på gasdrift framöver med nya modeller och motorer i flera segment, säger Edward Kairenius.

SEAT Arona
Edward Kairenius, Försäljningschef SEAT Sverige

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader10.5.2019 08:51:50 CESTPressmeddelande

Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018 SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin. SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan. Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 201

SEAT gör framsteg med CNG-utbud11.4.2019 16:16:06 CESTPressmeddelande

SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad. Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Eu