Försäljningsstart för nya ŠKODA KAROQ – från 215 600 kr

Premiär för en ny succé-SUV för Sverige. Här är priser och Sverigeunika fakta för nya ŠKODA KAROQ – en välutrustad kompakt SUV med högsta säkerhetsnivå och riktigt smarta Simply Clever-tekniker. 4,38 meter lång, upp till 588 liters lastkapacitet och åtta valbara drivlinor direkt från start – och självklart fullproppad av system för högsta säkerhet och bästa användarvänlighet. Pris från 215 600 kronor. - Nya ŠKODA KAROQ kostar från 215 600 kr - Autobroms och adaptiv farthållare standardutrustning tillsammans med VarioFlex-baksäte och nio krockkuddar - Tillgänglig med åtta drivlinor med 115 och 150 med både fram- och fyrhjulsdrift - Svensk försäljningspremiär i dag fredag 15 september - Nationell lansering vecka 4, 2018

Efter världspremiären i Stockholm i maj är det nu dags för nya ŠKODA KAROQ att göra svensk debut på riktigt – och försäljningsstarten sker redan på fredag 15 september. Med de prisvinnande egenskaperna från det större syskonet ŠKODA KODIAQ, och ett pris från 215 600 kronor, är nya KAROQ en stark utmanare i klassen av kompakta suvar – självklart utrustad med klassledande uppkopplade tjänster, högsta säkerhetsnivå och en riktig smart paketering av såväl funktioner som utrustning. För oavsett om det gäller funktion eller säkerhet, är den svenska basutrustningen i nya KAROQ hög, bland annat med nio krockkuddar och det flexibla VarioFlex-baksätet.
Standard är också ŠKODA Connect där föraren exempelvis kan styra vissa av bilens funktioner genom en app och bilen själv kan föreslå och boka in servicetider på en av föraren föredragen auktoriserad verkstad när servicebehov föreligger. Och självklart är nya KAROQ standardutrustad med eCall som automatiskt larmar SOS i händelse av en olycka.

Flexibelt inre för maximal användarvänlighet
Nya ŠKODA KAROQ mäter 4,38 meter på längden och med baksätet VarioFlex – standardutrustning i Sverige – är samtliga tre sittplatser i tredje sätesraden individuellt justerbara och kan lyftas ur. Det innebär också att lastutrymmets kapacitet varierar mellan 479 och 588 liter, beroende på baksätets position. Med baksätet uttaget rymmer KAROQ hela 1 810 liter.
Tack vare den långa hjulbasen på 2,64 meter är dessutom kupéutrymmena, som oftast  i en ŠKODA, klassledande.

Nya ŠKODA KAROQ finns valbar med åtta olika drivlinor redan från start, med bensin- och dieselmotorer med 115 och 150 hästkrafter med både fram- och fyrhjulsdrift. Senare tillkommer även TDI190 4x4 DSG och 1.5 TSI 150 i kombination med fyrhjulsdrift.

Autobroms och adaptiv farthållare standard
Oavsett version är utrustningsnivån hög, inte minst för att maximera användarvänligheten och säkerheten. I grundversionen Ambition ingår självklart autobroms och adaptiv farthållare, tillsammans med bland annat tvåzons klimatanläggning, 17-tums lättmetallfälgar Triton, nio krockkuddar inklusive knäkrockkudde för föraren, multimediasystem Bolero med åttatums pekskärm, uppkopplade tjänster via ŠKODA Connect och SmartLink för spegling av mobiltelefonen.
Style (+17 000 kronor) är extra välpaketerat och innehåller utöver Ambition-utrustningen även full LED-strålkastare, KESSY nyckellöst lås- och startsystem, Drive Mode Select, parkeringssensorer fram och bak och rattvärme.

Dessutom finns två förmånliga utrustningspaket tillgängliga som gör nya KAROQ ännu mer bekväm och kompetent:
Dragpaket (10 900 kr) med elektrisk utfällbar dragkrok, backkamera, elektrisk baklucka och takräcke.
Businesspaket (17 900 kr) med läder-/Alcantaraklädsel, ŠKODA Soundsystem med tio högtalare, fjärrstyrd parkeringsvärmare, SunSet tonade rutor samt fönsterlister, pedaler och takräcken i silver- och kromdesign.

TSI 115 215 600 kronor
TSI 115 DSG 230 600 kronor
TSI 150 Style 257 600 kronor
TSI 150 DSG Style 272 600 kronor
TDI 115 242 700 kronor
TDI 115 DSG 257 700 kronor
TDI 150 4x4 281 700 kronor
TDI 150 4x4 DSG 296 700 kronor
TDI 150 4x4 Style 298 700 kronor
TDI 150 4x4 DSG Style 313 700 kronor

Fyrhjulsdrivna versioner av TSI 150 tillkommer senare, precis som TDI 190 4x4 DSG och framhjulsdriven version av TDI 150.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande