Försämrat ROT-avdrag leder till fler konkurser

Förra året ökade konkurserna bland byggföretag med cirka två procent jämfört med 2015. Ökningen har dessutom fortsatt under det första kvartalet 2017. Den troligaste anledningen till konkurserna är det försämrade ROT-avdraget. Det visare Sveriges Byggindustriers nya rapport Ökad konkursrisk för små byggföretag.

- Detta är första gången vi ser att byggkonkurserna ökar trots ett starkt konjunkturläge i branschen och det är framför allt försämringen av ROT-avdraget som är orsaken till detta, konstaterar Johan Deremar, nationalekonom på Sveriges Byggindustrier och författare av rapporten.
Det är små företag med fyra anställda eller färre som står för majoriteten av konkurserna. Regeringens aviserade försämring av 3:12-reglerna riskerar dessutom försätta branschen i ett läge där marginalerna för de små byggbolagen fortsätter att minska.

- Nya 3:12-förslaget blir förödande för attraktiviteten att driva ett litet byggbolag och riskerar dessutom att leda till ytterligare konkurser inom branschen, avslutar Johan Deremar.

Rapporten konstaterar att kombinationen av försämrade ROT-avdrag och den skattechock som skulle följa förändringen av 3:12-reglerna relativt snabbt skulle försätta många mindre byggbolag i ett svårt ekonomiskt läge. Således finns det all anledning att redan nu slå larm kring de långsiktiga förutsättningarna för mindre företag i byggbranschen.

Läs hela rapporten här

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.